منوی دسته بندی

کمک به آب انبار حیات وحش بجستان

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «آب انبار حیات وحش بجستانک» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

کمک به آب انبار حیات وحش بجستان
کمک به آب انبار حیات وحش بجستان
مرحله دوم کمک به آب انبار حیات وحش بجستان
مرحله دوم کمک به آب انبار حیات وحش بجستان

شهرستان نیمه‌کویری بجستان در 278 کیلومتری جنوب مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد. 35 درصد از مساحت 150 هزار هکتاری شهرستان بجستان تحت مدیریت چهارگانه حفاظت محیط‌ زیست قرار دارد. این شهرستان دو منطقه حفاظت شده به نام‌های هلالی و افتخار دارد که تاکنون حضور 35 گونه پستاندار، 115 گونه پرنده، 34 گونه خزنده و دوزیست در آنها به ثبت رسیده است.

از گونه‌های شاخص حیات وحش این شهرستان میتوان به کل و بز، آهو و گوشتخوارانی مانند کفتار، روباه، روباه شنی و پرندگانی مانند هوبره، باقرقره، کبک تیهو، زاغ بور، انواع عقاب و باز شکاری نام برد و مهمتر از همه گزارشهایی مبنی بر روئیت یوزپلنگ نیز بوده است که نیاز به ساخت آبشخور بسیار ضروری و مهم است، زیرا ساخت مخزن آب به همراه آبشخور باعث خواهد شد که در تمام مدت سال آب کافی و تمیز در اختیار حیات وحش قرار گیرد.

خشکسالی در بجستان پدیده نو و ناشناخته‌ای نیست و موقعیت جغرافیایی و شرایط طبیعی منطقه به گونه‌ای است که سال‌های زیادی است که با خشکسالی دست و پنچه نرم می‌کند. داده‌های آماری بارندگی سال جاری در بجستان حاکی از این است که تا پایان فروردین 1402 بارندگی این شهرستان به میزان 65 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 63% و نسبت به میانگین بلند مدت 10 ساله، 37% کاهش را نشان می‌دهد و این یعنی در سال 1402 نیز خشکسالی شدید در منطقه به وقوع پیوسته است.

کاهش چشمگیر بارندگی‌ها باعث کاهش آب چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی و در مواردی باعث خشکی آن‌ها شده است که در ادامه فصل گرما، تعداد زیادی از چشمه‌ها و حتی قنات‌های دیگر خشک خواهند شد.

کاهش منابع آبی و خشکیدگی چشمه‌ها باعث می‌شود حیات وحش مجبور شود جهت تامین آب مسافت‌های زیادی را پیموده که این خود خطراتی برای آنها به همراه خواهد داشت چرا که خروج حیات وحش از مناطق امن برای دستیابی به آب و علوفه باعث می‌شود که توسط ساکنان محلی و شکارچیان در معرض شکار قرار گیرند، به طوری که تعدادی از مردم محلی با گذاشتن تله در نزدیکی منابع آبی و شکارچیان نیز با کمین در اطراف منابع آبی اقدام به شکار این حیوانات می‌کنند.

هجوم حیات وحش جهت تغذیه به مزارع کشاورزی حاشیه مناطق نیز علاوه بر آسیب به محصولات کشاورزی و خسارت به کشاورزان باعث می‌شود تعدادی از کشاورزان جهت کاهش خسارت به محصولات کشاورزی، اقدام به شکار و یا آسیب‌رسانی به حیات وحش نمایند.

انجمن نذرطبیعت قصد دارد 2 آب انبار در 2 منطقه هلالی و افتخار بسازد. مخزن به صورت زیرزمینی و بتنی با ظرفیت 50 متر مکعب ساخته خواهد شد که توسط آب باران که از سنگلاخ‌ها سرازیر میشوند آبگیری شده و آب شیرین و عاری از بیماری را در طول سال اختیار حیات وحش قرار میدهد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *