منوی دسته بندی

دروازه قرآن شیراز

توضیحاتی در مورد دروازه قرآن

در ورودی شمالی شهر شیراز، دروازه‌ای وجود دارد که به آن دروازه قرآن شیراز می‌گویند.

دلیل نام گذاری این دروازه به خاطر قرآنی است که در بالای این دروازه گذاشته بودند. این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه قرار دارد.

دروازه قرآن در شهر شیراز
دروازه قرآن در شهر شیراز

این دروازه در گذشته به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است. دروازه قرآن به مرور زمان رو به خرابی رفت تا اینکه در زمان کریم خان زند دوباره ساخته شد.

در قدیم قرآنی معروف به “هفده من” در اطاقک بالای آن گذاشته شد. در سال ۱۳۱۶ شمسی ویران شد و قرآنی که در بالای دروازه قرآن وجود داشت به موزه پارس انتقال یافت اما بار دیگر این دروازه توسط یکی از بازرگانان معروف شیراز به نام حسین ایگار در سال ۱۳۲۸ شمسی دوباره ساخته شد.

کاشی کاری دروازه قرآن
کاشی کاری دروازه قرآن

در روبروی دروازه قرآن نمای بسیار زیبایی از آب، درختان کاج، کوه و… وجود دارد.

روبروی دروازه قرآن شیراز
روبروی دروازه قرآن شیراز

این دروازه در شمال شرقی شهر شیراز در تنگ الله اکبر، میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز به سمت شهرستان زرقان و شهرستان مرودشت (تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، شهر تاریخی استخر) واقع شده‌ است.

دروازه قرآن
دروازه قرآن

دروازه قرآن در فاصله‌ای کمتر از ده متری آرامگاه خواجوی کرمانی، فاصله‌ای کمتر از پانصد متری باغ جهان نما و پارک کوهپایه شیراز و فاصله‌ای کمتر از هزار متری آرامگاه حافظ (حافظیه) قرار دارد. هم چنین باغ ارم شیراز نیز در فاصله‌ای کمتر از ۶ کیلومتر این مکان قرار دارد.

اطراف این دروازه، هتل‌ها، پارک کوهپایه، گهواره دید، محلی برای کوه پیمایی، کوه‌ها، درخت‌ها و مناظر دیدنی دیگر نیز وجود دارند که می‌توانید روز یا شب خوبی را در آنجا سپری کنید.

بازدید از این مکان رایگان است و به صورت شبانه‌روزی می‌توانید از این مکان بازدید کنید.

تصاویر دروازه قرآن شیراز

آدرس

ورودی شمالی شهر شیراز.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *