منوی دسته بندی

روستای مازوپشت و آبشار ویسادار

مقدمه

در این مطلب قصد داریم به روستای مازوپشت و آبشار ویسادار که در بخش پره‌سر از توابع شهرستان رضوانشهر در استان گیلان هستند سفر کنیم. روستای زیبای مازوپشت در دل جنگل‌های انبوه خود، آبشار بی‌نظیری به نام آبشار ویسادار را دارد.

قبل از آنکه به جاده پره‌سر برسید، همان طور که در مسیر از شهر رشت به سمت آستارا در حرکت هستید، با یک جاده بسیار زیبا که دو طرف آن را درختان سر به فلک کشیده کاج پوشانده است مواجه خواهید شد.

جاده پره‌سر
جاده پره‌سر

پره‌سر یکی از بخش‌های شمالی استان گیلان محسوب می‌شود که در کناره غربی دریای خزر و در مسیر راه بندر انزلی به آستارا نیز واقع شده است. نام این شهر از دو اسم پره و سر تشکیل شده که پره یعنی ماهیگیری و سر هم به عنوان پیوند مکان می‌باشد. پس به طور کلی پره‌سر یعنی مکانی که در آن ماهیگیری رونق دارد.

وقتی وارد شهر پره‌سر شدید مسلماً به یک میدان خواهید رسید که در آن آبنمای بسیار زیبایی بنا شده است. در واقع این مسیر همان مسیر روستای مازوپشت و در نهایت این آبنما هم به نوعی نشان دهنده همان آبشار ویسادار می‌باشد.

روستای مازوپشت

این روستا، روستای بسیار زیبا و کوهپایه‌ای می‌باشد اما چرا نام این روستا مازوپشت نام گرفته است؟ دلیل این نامگذاری تپه‌ای است که در این روستا واقع شده و بر روی آن درختانی رشد میکرده که نام آنها مازو است. پشت در زبان محلی به تپه نیز گفته می‌شود.

اگر در روستا قدم بزنید و از اهالی روستا بخواهید که این درختان را به شما نشان بدهند، مسلماً در همان مسیر شما درختان زیادی وجود دارند که نام آنها مازو می باشند. تنه این درختان قطر زیادی دارد و سن آنها به بالای ۱۰۰ سال می‌رسد.

مراسم سنتی در روستای مازوپشت
مراسم سنتی در روستای مازوپشت

به دلیل اینکه در این روستا برخی مردم به دامداری، برخی دیگر به کشاورزی و زنبورداری و همچنین باغداری مشغول هستند، هر زمان که به آنجا سفر کنید می‌توانید از شیر و ماست محلی و تازه، عسل طبیعی، ماهی تازه گرفته شده و همچنین محصول کیوی و سبزیجات محلی تازه برچیده شده بهره ببرید.

تنها چند تن از اهالی این روستا به پرورش گاومیش بر اساس وضعیت مساعد آب و هوایی آنجا مشغول هستند، پس اگر به دنبال شیر گاومیش هستید می‌توانید از این روستا تهیه کنید.

این روستا شیرینی محلی دارد که نام آن تابستانه است که مشابه شیرینی کویی کاکا گیلانی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های این استان می‌باشد.

روستای مازوپشت در حدود ۱۲ کیلومتر تا آبشار ویسادار فاصله دارد که روستای خوبی برای اسکان مسافرانی است که دوست دارند شبی را در آنجا به صبح برسانند.

روستای مازوپشت
روستای مازوپشت

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از زیباترین آبشارهای ایران و سومین آبشار مرتفع در گیلان بشمار می‌رود. این آبشار در ۱۶ کیلومتری شهر پره‌سر قرار دارد. این آبشار همچون نگینی در دل جنگل‌های این منطقه یعنی مازوپشت خود نمایی می‌کند.

آبشار ویسادار
آبشار ویسادار

ویسادار به معنای سایه درخت بید است. البته زمانی به این ابهت خواهید رسید که از بالا به پایین این آبشار زیبا را نگاه کنید.

آدرس

شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری شهر پره‌سر، دهستان ییلاقی ارده، در نزدیکی روستایی به نام آوَوییار.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 3.7]

‫2 نظر

  • مورواحدی گفت:

    با سلام

    شیرینی محلی روستای مازوپشت به اشتباه ” تابستانه” نوشته شده است.

    نام درست این شیرینی محلی ” تاوستَرَه ” هست.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *