منوی دسته بندی

امامزاده هاشم رشت

معرفی امامزاده هاشم

یکی از مکان‌های پربازدیدی که برای زیارت در استان گیلان وجود دارد، بقعه متبرکه امامزاده هاشم رشت در منطقه‌ای روستایی در جاده تهران واقع شده است.

این بنای زیارتی در بالای کوه بنا شده که هم با خودرو و هم به صورت پیاده از طریق پله قابل دسترس است.

تعداد زیادی مغازه که سوغاتی‌های گیلان را دارند، در زیر این امامزاده بنا شده است. غروب‌ها که در این منطقه وارد می‌شوید، از نورانی بودن چراغ‌های این مغازه‌ها حیرت‌زده خواهید شد.

در داخل امامزاده هاشم که می‌روید، تنها این بقعه وجود نداشته بلکه بناهای تاریخی دیگری هم وجود دارند.

داخل امام زاده هاشم
داخل امام زاده هاشم

در فضای داخلی امامزاده هاشم بخش‌های مختلفی وجود دارند، مانند بازارچه‌ها، مهمانسرا، یک مسجد بسیار بزرگ، پارکینگ خودرو، کتابخانه برای مطالعه که در داخل آن کتاب‌های متنوعی از مذهبی تا علمی گنجانده شده، بخش اداری مربوط به زیارتگاه، درمانگاه.

در بازار محلی این امامزاده می‌توانید از صنایع دستی گیلان لذت ببرید. صنایع دستی در این مکان عبارت‌اند از سبدهای حصیری، حصیری که بر روی زمین قرار می‌گیرد، جوراب‌های پشمی، عروسک‌های دست‌ساز، کلاه‌های حصیری، شال و مواردی دیگر.

اطراف امامزاده

در اطراف امامزاده هاشم روستاهای متفاوتی وجود دارند. به عنوان مثال روستاهایی نظیر اسکولک، گلسرک. در اطراف آن هم می‌توانید برای تفریح خود به کنار رودخانه سفید رود در روبه‌روی امامزاده هاشم از جاده تهران به رشت بروید.

روستای امام زاده هاشم
روستای امام زاده هاشم

بسیاری از افراد در برخی از فصل‌های سال بخصوص تابستان برای شناکردن و ماهیگیری به کنار رودخانه سفیدرود می‌روند. همچنین در کنار تفریح آبی می‌توانید به کوه و جنگل‌های اطراف امامزاده هاشم هم رفته و لحظاتی را در کنار خانواده به خوشی بگذرانید.

خانه‌های منطقه امامزاده هاشم

خانه‌های محلی که در این منطقه بنا می‌شوند به صورت سنتی هستند یعنی برای ساخته شدن آنها از انواع مصالح قدیمی و محلی مانند چوب، گل و پوشال استفاده می‌شود و در برخی از خانه‌ها هم برای مقاومت بیشتر از سنگ استفاده می‌کنند اما این بناها رفته رفته قدمت خود را از دست داده‌اند و مصالح جدید مانند آجر و سیمان جای آنها را گرفته و در نتیجه مقاومت ساختمان‌ها بالا رفته است.

خانه سنتی گیلانی
خانه سنتی گیلانی

خانه‌ها از یکدیگر جدا هستند و محدوده هر خانه‌ای به صورت کامل مشخص می‌شود. در گذشته با استفاده از چوب و امروزه با استفاده از سنگ و بلوک این جداسازی انجام می‌شود.

خانه‌های این منطقه همگی حیات‌های بزرگی به همراه ایوان دارند تا از مهمان‌های غریبه در همان ورودی پذیرایی به عمل آورند.

در قسمت جنوبی این روستا پارکی به نام سردارجنگل وجود دارد.

آدرس

این امامزاده در ۳۰ کیلومتری جاده رشت به تهران قرار دارد.

برای آنکه بتوانید به امامزاده هاشم بروید، در ابتدا می‌توانید دو مسیر را انتخاب کنید. معمولاً مسیر رشت به سنگر در اولویت قرار دارد.

در ایستگاه سمت جاده تهران، خودروهای عمومی و مینی‌بوس‌هایی قرار دارند تا افراد را به این مکان برسانند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 8 عدد و میانگین امتیازها 4.6]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *