منوی دسته بندی

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

معرفی

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی یکی از بقعه‌های متبرکه بوده که تقریباً در بالای کوه قرار دارد. این بنای دیدنی در مکانی زیبا واقع شده است. در زبان محلی علاوه بر شیخ زاهد گیلانی از آن به عنوان شیخ انور هم یاد می‌شود. این اثر تاریخی به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات موجود برخی‌ها بر این باور هستند که شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از برجسته‌ترین استادان، شاگرد خود را با نام تاج‌الدین ابراهیم به گیلان فرستاد تا در خصوص مسائل دینی برای مردم توضیحاتی را ارائه دهد که در آن زمان این فرد یکی از بزرگ‌ترین دراویش در لاهیجان به شمار می‌رفت.

شیخ زاهد در سیاه‌رود به دنیا آمد و در همان منطقه سکونت داشت. به دلیل خدماتی که ارائه نمود مقبره آن را در همان مکان بنا کرده‌اند. شیوه خاصی که در طراحی مقبره آن وجود داشته و به حالت چند ضلعی هم درآمده نشان دهنده اهمیت طراحی برای این مقبره است. البته مقبره شیخ زاهد نزدیک به دریا است و آب و هوایی خوب دارد.

ضریحی آرامگاه شیخ زاهد در عین سادگی بنا گردیده است. برای ساخت ضریح از نوعی چوب مرغوب و استادکاران حرفه‌ای استفاده شده است. این چوب‌ها را از شهری دور با استفاده از کشتی به ایران آوردند.

کاشی‌کاری آرامگاه شیخ زاهد
کاشی‌کاری آرامگاه شیخ زاهد

سقف بنای اصلی سفالی بوده و در قسمت میانی آن حالت تیزی قرار دارد. ساختمان کاملاً به صورت هرمی شکل طراحی شده است. رنگ گنبد فیروزه‌ای است.

سقف آرامگاه شیخ زاهد
سقف آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

در هر سمت از حرم به غیر از بخش غربی آن ایوان‌هایی وجود دارند که به صورت خاصی طراحی شده‌اند. کاشی‌کارها با استفاده از کاشی‌هایی که در دوران قاجار ساخته شده‌اند و ترکیبی از هشت رنگ بوده‌اند طراحی شده است.

در داخل آرامگاه شما نمی‌توانید کتیبه ای را مشاهده کنید زیرا سادگی به عنوان اولویت در نظر گرفته می‌شود. کاشی‌هایی که وجود دارند به رنگ سبز طراحی شده‌اند تا فضایی کاملاً روحانی را به دنبال داشته باشند. در داخل آرامگاه به صورت کلی دو اتاق قرار دارد.

درون آرامگاه شیخ زاهد در لاهیجان
درون آرامگاه شیخ زاهد در لاهیجان

منطقه‌ای که آرامگاه شیخ زاهد گیلانی در آن وجود دارد، در اطراف خود جاذبه‌هایی همچون باغ چای وجود دارد که برای ثبت عکس‌هایی به یاد ماندنی مکانی زیبا است. می‌توانید در زمان بازگشت خود از مغازه‌های اطراف این مکان محصولات محلی همچون بادام، برنج محلی و چای تازه در دو مدل بهاره و پاییزه را تهیه نمایند. لذت خوردن چای محلی لاهیجان در باغ‌های چای بر بام لاهیجان را می‌توانید با حضور در آرامگاه شیخ زاهد تجربه کنید.

جاده‌ای که به شیخ زاهد گیلانی ختم می‌شود یک جاده بسیار سرسبز و زیبا بوده که در زیر سایه درختان آن آلاچیق‌هایی بنا شده تا سوغات این محل را برای مسافران به معرض دید گذاشته و فروشی را داشته باشند. در فصل تابستان یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌ها گوجه سبز و ماهی تازه صید شده مخصوص کباب ماهی بوده که می‌توانید در همان جا تهیه کنید. همچنین در فصل پاییز در این جاده، محل‌هایی وجود دارند که کدو به فروش می‌رسانند که در زبان محلی گیلانی‌ها به کویی شهرت دارد، حتی شیرینی کویی کاکا از آن تهیه می‌شود که با چای محلی لاهیجان لذتی وصف‌ناپذیر دارد.

آیا در آرامگاه شیخ زاهد مکانی برای اقامت وجود دارد؟

اطراف این آرامگاه خانه‌های افراد محلی برای اجاره وجود دارند. همچنین این آرامگاه نزدیک به شهر لاهیجان است که در این شهر هتل و اقامتگاه‌های مختلف وجود دارد.

این آرامگاه در چه ساعاتی باز است؟

این مکان 24 ساعته باز است.

آدرس آرامگاه شیخ زاهد کجاست؟

برای دیدن آرامگاه شیخ زاهد گیلانی باید از شهر لاهیجان خارج شوید و به جاده شیخانبر-گوهرسرا بروید و در نهایت به روستای شیخانه‌ور بروید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *