منوی دسته بندی

روستای سقالکسار گیلان

روستای سقالکسار در استان گیلان قرار دارد که در داخل خود یک سد خاکی دارد.

این روستا در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد و در نتیجه در تمام طول سال پذیرای گردشگران می‌باشد. روستای سقالکسار یک روستای پاک می‌باشد.

دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار

چرا این روستا سقالکسار نام دارد؟

در قدیم چون پرندگانی به نام سار (سیتی، لک‌لک و …) برای آب خوردن به این روستا مهاجرت می‌کردند در نتیجه سقالکسار یعنی آب دهنده به پرندگان سار نامیده شد زیرا در آن زمان سد خاکی وجود نداشت اما چشمه‌ای وجود داشت که پرندگان را به خود جلب می‌کرد.

چرا روستای سقالکسار را روستای پاک می‌نامند؟

زیرا در ابتدای ورود شما یک مبلغی برای ورودی از شما گرفته شده و یک کیسه زباله به شما داده می‌شود، در صورتی که در هنگام بازگشت این کیسه زباله را به صورت پر به نگهبانی تحویل دهید، تقریباً بیش از ۵۰ درصد مبلغ ورودی به شما بازگردانده می‌شود. همین امر موجب تشویق مردم شده است تا زباله‌های خود را در این مکان پاک نریزند.

این طرح از سال 1390 در این روستا انجام شد. از این زباله‌ها در تهیه ورمی‌کمپوست استفاده می‌شوند.

دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار

سد خاکی و دریاچه سقالکسار

در روستای سقالکسار صحبت از سد خاکی شد، بله یک سد خاکی زیبا در دل این روستا وجود دارد اما از ابتدا این سد خاکی وجود نداشت و بر اثر تلاش یکی از اهالی در این روستا احداث شد. یک کشاورزی به نام جعفر خوشحال در سال ۱۳۶۲ در این روستا به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شد و به تهران برای دیدار از ریاست جمهوری رفت.

در تهران مسئولین از وی خواستند که تقاضای خود را مطرح کند. او هم به دلیل خشکسالی‌هایی که در آن سال‌ها وجود داشت از آنها تقاضا کرد که یک سد خاکی را احداث کنند تا مشکل آبیاری زمین‌های کشاورزی حل شود. این سبب شد تا سد خاکی سقالکسار احداث شود. تندیسی از این کشاورز جهت تشکر از زحمات وی در ورودی سد خاکی بنا شده است.

سد خاکی سقالکسار
سد خاکی سقالکسار

از دیگر جاذبه‌های این روستای زیبا این است که شما سرتاسر این سد خاکی را با قایق پارویی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، می‌توانید زیر پا بگذارید یا با پای پیاده دور تا دور آن را قدم بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

ماهیگیری در این دریاچه ممنوع می‌باشد.

شما تنها ۱۵ کیلومتر از یک محیط شلوغی مثل شهر رشت تا یک مکان ساکت و آرامی مثل سد خاکی سقالکسار فاصله دارید و هر زمان که نیاز به آرامش داشتید تنها در زمانی حدود ۱۵ دقیقه می‌توانید خود را به این مکان برسانید.

تصاویر سقالکسار

آدرس

این روستا در ۱۵ کیلومتری از جنوب شهر رشت در جاده جیرده و دهستان لاکان واقع شده است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *