منوی دسته بندی

آرامگاه خواجوی کرمانی

مقدمه

کمال‌ الدین ابوالعطاء محمود بن علی‌ بن محمود معروف به خواجوی کرمانی در سال ۶۸۹ هجری قمری در کرمان متولد شد و در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز درگذشت.

آرامگاه خواجوی کرمانی محل دفن این شاعر است. این آرامگاه در کنار دروازه قرآن قرار دارد.

اشعار خواجوی کرمانی

شعر خواجوی کرمانی شعری عرفانی است. مضامین عرفانی در غزلیات او صریحاً بیان می‌شوند امّا در این اشعار که بر شاعران بعدی خود مانند حافظ تأثیرگذار هم بوده، مبارزه با زهد، ریا و بی‌‌اعتباری دنیا و مافیها می‌باشد. او در شعر به سبک سنایی غزل ‌سرایی می‌کرده و در مثنوی نیز سعی داشته به تقلید از فردوسی حماسه‌ سرایی داشته باشد.

طنز و هزل و انتقادات اجتماعی از شرایط ادیان در آن روزگار در اشعار خواجو متداول است. او در قصیده، مثنوی و غزل طبعی توانا داشته به طوری که گرایش حافظ به شیوه سخن‌ پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است.

خواجوی کرمانی را در ریاضیات و طب نیز صاحب نظر می‌دانند.

آثار خواجوی کرمانی

دیوان اشعار، مثنوی سام نامه، رساله البادیه، مناظره نی و بوریا، سبع المثانی و خمسه خواجو که از ۵ مثنوی به نام‌های گل و نوروز، روضه الانوار، کمال نامه، همای و همایون و گوهر نامه تشکیل شده است.

حافظ شیرازی از اشعار خواجوی کرمانی تاثیر گرفته است.

معماری آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی معماری زیبایی دارد. در قسمت پایین و بالای آرامگاه وی دو عدد ستون وجود دارد و این مقبره در مکانی ساخته شده است که سقف ندارد. در میان این مکان تاریخی، گوری وجود دارد که سطح روی آن منحنی شکل است. بر روی این گور نوشته‌ای حک نشده که بتوان تشخیص داد خواجو در داخل آن دفن شده است و تنها چیزی که روی این قبر به چشم می‌خورد آیه‌ای از سوره الرحمن است که محققان معتقدند به خط ثلث حکاکی شده است.

در سال ۱۳۳۷ شمسی اداره باستان شناسی فارس اقدام به ساخت یک اتاق در قسمت شمالی محوطه آرامگاه کرد که هم اینک این اتاق تبدیل به فرهنگسرای خواجو گردیده است.

محوطه آرامگاه خواجو

کمی بالاتر از مقبره خواجو ۳ غار وجود دارند. یکی از آنها غاری است که محل عبادت و ریاضت زهاد و مشایخ بوده و خواجو نیز مدتی در آن جا به عبادت مشغول بوده است.

غار دیگر که در دهانه آن طاقی ضربی از نوع طاق کجاوه‌ای از سنگ و آجر زده شده، محل قبر خواجه عمادالدین محمود، وزیر معروف شاه شیخ ابواسحاق اینجو است. در کنار این غار نقش برجسته‌ای از جنگ رستم و شیر دیده می‌شود. در کنار آن نیز نقش برجسته ناتمامی از فتحعلی شاه قاجار و دو تن از پسرانش به چشم می‌خورد. در دو طرف این نقش برجسته، دو نیم‌ستون به سبک ستون‌های دوره زندیه در درون کوه کار شده است.

اطراف آرامگاه خواجو

در کنار این آرامگاه درخت‌ها، کوه و آبشار مصنوعی وجود دارد.

اطراف آرامگاه خواجو
اطراف آرامگاه خواجو

نورپردازی بر روی دیوارها جلوه زیبایی را به این مکان داده است.

نورپردازی بر روی دیوارهای آرامگاه خواجو
نورپردازی بر روی دیوارهای آرامگاه خواجو

تصاویر آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجو در چه ساعاتی باز است؟

از 8 صبح تا 8 شب باز است. ممکن است برای ساعاتی بسته باشد.

آدرس آرامگاه خواجو کجاست؟

ورودی شمالی شهر شیراز ، کنار دروازه قرآن.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *