منوی دسته بندی

مسجد جامع عباسی اصفهان یا مسجد امام یا مسجد شاه

استان و شهر اصفهان یکی از مناطق تاریخی ایران محسوب می‌شود که به عنوان یکی از قطبهای گردشگری در داخل کشور و جهان شناخته می‌شود. از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین بناهای تاریخی موجود در شهر اصفهان می‌توان به میدان نقش جهان و بناهای تاریخی اطراف آن اشاره کرد. مسجد جامع عباسی اصفهان یکی از اماکن تاریخی اصفهان است که در نزدیکی میدان نقش جهان واقع شده است.

با مسجد جامع عباسی آشنا شوید

مسجد جامع عباسی اصفهان که با نام‌های دیگری از جمله مسجد امام، مسجد شاه و مسجد سلطانی نیز شناخته می‌شود، یکی از بناهای تاریخی ایران است که ساخت آن به دوران حکومت پادشاهان صفوی بر می‌گردد. مسجد جامع عباسی یکی از آثار ارزشمند تاریخی ایران است که زیبایی و ظرافت معماری اصیل ایرانی در آن کاملاً مشخص است و البته نمادی از توانمندی معماران ایرانی، در جهان است.

کاشی‌کاری مسجد جامع یا مسجد شاه در اصفهان
کاشی‌کاری مسجد جامع یا مسجد شاه در اصفهان

مسجد امام در دی ماه سال 1310 به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند، در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از همان دوران تبدیل به یکی از امکان دیدنی در ایران شد.

تاریخچه مسجد جامع عباسی

نخستین بار دستور ساخت بنای مسجد جامع اصفهان یا همان مسجد شاه، توسط شاه عباس اول در سال 990 شمسی صادر شد. هدف شاه عباس از ساخت این مسجد، زیباسازی محوطه میدان نقش جهان بود. ساخت مسجد امام چندین سال طول کشید، اما سردر باشکوه آن که ترکیبی از هنر کاشی‌کاری و معرق است در سال 995 شمسی به پایان رسید، اما ساخت سایر بخش‌های مسجد و پِی‌ریزی آن تا چند سال بعد ادامه داشت.

نمایی از میدان نقش جهان و مسجد جامع
نمایی از میدان نقش جهان و مسجد جامع

شواهدی که از ساخت این بنای تاریخی وجود دارد، نشان می‌دهد که بخش‌هایی از این مسجد که بیشتر شامل تزئینات معرق، حجاری و کاشی کاری است، اغلب مربوط به دوران حکومت سایر جانشینان شاه عباس اول است که می‌توان گفت بخش زیادی از تکمیل معماری مسجد جامع عباسی، به دست سایر پادشاهان صفوی انجام گرفته است.

در بالای سردر مسجد شاه، یک کتیبه وجود دارد که با خط ثلث از زبان شاه عباس نوشته شده است. در متن این کتیبه شاه عباس گفته است که این مسجد را با اموال شخصی خود بنا کرده است و ثواب ساخت آن را به روح جد بزرگ خود یعنی شاه طهماسب تقدیم کرده است. همچنین در زیر این کتیبه، تابلو دیگری وجود دارد که با بردن نام معماران مسجد امام، از آنها تقدیر و تشکر شده است.

معماری مسجد جامع عباسی

همانطور که در ابتدا به آن شاره شد، مسجد شاه یکی از اماکن تاریخی است که تبدیل به نمادی از هنر ایرانی شده است. از دیگر ویژگی‌های مسجد جامع عباسی، می‌توان به معماری اسلامی آن اشاره کرد. گفته می‌شود که در زمان ساخت این مسجد به تمام جزئیات در ساخت یک بنای اسلامی توجه شده است.

مسجد امام در بخش جنوب غربی میدان نقش جهان واقع شده است و برای ورود به آن باید از یک دالان عبور کرد تا بتوان به بخش میانی مسجد رسید.

دالان ورودی در مسجد امام اصفهان
دالان ورودی در مسجد امام اصفهان

زمانی که بازدیدکنندگان به فضای ورودی مسجد نزدیک می‌شوند، با یک سردر باشکوه مواجه می‌شوند که اغلب توجه آنها را به خود جلب می‌کند، زیرا بر روی سردر علاوه بر دیدن نوشته‌هایی با خط نستعلیق، پوششی از طلا و نقره نیز به چشم می‌خورد. یکی دیگر جذابیت‌های این بنای تاریخی این است که دارای 4 ایوان است که باعث زیباتر شدن این مسجد شده‌اند.

همچنین بخش جالب دیگر این مسجد، مربوط به دو مدرسه‌ای است که در بخش جنوب غرب و جنوب شرق مسجد واقع شده‌اند. این دو مدرسه با نام‌های مدرسه ناصری و مدرسه سلمانیه شناخته می‌شوند.

اغلب بخش‌های این مسجد از نگاه معماران و باستان شناسان، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی است، اما در این مسجد یک منبر وجود دارد که با ظرافت بسیار زیادی طراحی و ساخته شده است. این منبر از یک سنگ یکپارچه سماق ساخته شده و دارای 14 پله است.

مناره‌های این مسجد هر کدام حدود 48 متر ارتفاع دارند که بخشی از معماری ایرانی مربوط به دوران حکومت صفوی را در خود جای داد‌ه‌اند که از دور نیز قابل مشاهده است.

نزدیکترین ایستگاه مترو به مسجد عباسی کدام است؟

ایستگاه مترو امام حسین نزدیکترین ایستگاه به این مسجد است.

آدرس مسجد جامع عباسی اصفهان کجاست؟

مسجد جامع عباسی یا مسجد امام، در میدان نقش جهان واقع شده است. این مسجد به سادگی برای افراد ساکن در محله اطراف قابل دسترسی است و سایر افراد می‌توانند با وسیله نقلیه عمومی و شخصی به سمت میدان نقش جهان حرکت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *