منوی دسته بندی

میدان نقش جهان اصفهان

مقدمه

کشور ایران یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده است. برخی از استان‌ها و شهرهای ایران مانند اصفهان و شیراز به دلیل داشتن مکان‌های تاریخی متنوع، تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران و دنیا شده است.

از جمله مکان‌های تاریخی شهر اصفهان که شهرت جهانی دارد، میدان نقش جهان است که برخی افراد آن را با نام میدان امام هم می‌شناسند.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان یکی از مکان‌های تاریخی متعلق به ایران است که در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

با میدان نقش جهان اصفهان آشنا شوید

ساخت میدان نقش جهان، به دوران حکومت صفویه بر می‌گردد. گفته می‌شود زمانی که شاه عباس صفوی از قزوین به سمت اصفهان حرکت کرد تا در این شهر زیبا حکومت کند، در بهترین نقطه از منطقه اصفهان یک باغ زیبا بنا کرد که در حال حاضر همان فضای میانی میدان است. در آن زمان نام میدان را میدان نو نامیدند و سعی کردند تا در اطراف آن با ساخت بناهای تجاری، رونق اقتصادی در محوطه میدان نو ایجاد کنند.

میدان نقش جهان در اصفهان
میدان نقش جهان در اصفهان

این منطقه تاریخی، در دوران‌های مختلف نام‌های مختلفی مانند میدان قصر، میدان سلطنتی، میدان اصلی و میدان شاه داشته است.

میدان نقش جهان در حدود 500 متر طول و حدود 160 متر عرض دارد. در اطراف این میدان حجره‌هایی به صورت دو طبقه وجود دارند که تعداد آنها حدود 200 حجره است، که نمادی از اصالت و فرهنگ ایرانی است.

معماری نقش جهان در اصفهان
معماری نقش جهان در اصفهان

در نزدیکی این میدان، بناهای تاریخی دیگری وجود دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند در یک روز از همه آنها دیدن کنند.

در اطراف میدان رستوران‌های سنتی وجود دارند که همه روزه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

تاریخچه

گفته می‌شود زمانی که شاه عباس صفوی وارد شهر اصفهان شد، سعی کرد تا با کمک برخی از معماران برجسته ایرانی مانند محمدرضا و علی اکبر اصفهانی، فضای شهر نشینی را در اطراف زاینده رود گسترش دهد. در طراحی و ساخت این بناها سعی شد تا از معماری اصیل ایرانی استفاده شود، که در آن دوران سبکی متفاوت از معماری رواج داشت. برخی از بناهای تاریخی مانند میدان امیر چخماق یزد، میدان شاه قزوین، میدان عتیق اصفهان همگی از معماری مشابهی برخوردار هستند زیرا حدوداً زمان ساخت آنها به یک دوران خاص بر می‌گردد.

نقش جهان در اصفهان
نقش جهان در اصفهان

در کنار میدان نقش جهان، مسجد قدیمی وجود دارد که امروزه با نام مسجد امام شناخته می‌شود. در بالای سردر این مسجد یک کتیبه قدیمی وجود دارد که با خط ثلث از خدمات شاه عباس اول تقدیر شده است.

در سال ۱۰۱۱ قمری بود که بنای اولیه میدان نقش جهان ساخته شد و در سال 1025 قمری بود که ساخت بنا به طور کامل به اتمام رسید.

گفته می‌شود در اواخر دوران حکومت صفویه میدان نقش جهان، دچار آسیب‌های بسیار زیادی شد و در دوران حکومت قاجار، آسیب‌های میدان نقش جهان حتی بیشتر از قبل شد.

در نهایت در زمان حکومت پهلوی بود که رضا شاه اقدام به ترمیم و بازسازی میدان نقش جهان و حجره‌های اطراف کرد و از همان دوران بود که در این منطقه تاریخی و توریستی اصفهان، رونق اقتصادی به صورت جدی برقرار شد.

اماکن تاریخی اطراف میدان نقش جهان

با توجه به اینکه میدان نقش جهان و محوطه اطرافش بخشی از بافت تاریخی اصفهان محسوب می‌شوند، بازدیدکنندگان می‌توانند به طور هم زمان از سایر امکان تاریخی مانند عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع عباسی یا مسجد امام و سردر قیصریه دیدن کنند.

میدان نقش جهان اصفهان در کجا واقع شده است؟

میدان نقش جهان در بخش شمالی شهر اصفهان واقع شده است. این منطقه که یکی از شناخته شده‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق اصفهان محسوب می‌شود.

نقش جهان در شب
نقش جهان در شب

معمولاً مسافران و گردشگران برای تهیه سوغاتی و صنایع دستی شهر اصفهان به این میدان مراجعه می‌کنند، زیرا تمام حجره‌های اطراف میدان در حوزه صنایع دستی و سوغات اصفهان فعالیت دارند.

گردشگران برای رسیدن به این میدان به سادگی و با کمک تابلوهای راهنما که در سطح شهر نصب شده‌اند، از طریق وسایل نقیله شخصی و عمومی، می‌توانند به سمت این میدان حرکت کنند.

آدرس میدان نقش جهان اصفهان کجاست؟

میدان امام حسین، خیابان سپاه.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *