منوی دسته بندی

دشت لوت یا کویر لوت

شاید دیدن مناطق کویری برای همه افراد از جذابیت بالایی برخوردار نباشد اما باید توجه داشته باشید که مناطقی مانند دشت لوت هستند که چشم‌های هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

دشت لوت
دشت لوت

یکی از بزرگ‌ترین بیابان‌هایی که مملو از ماسه و ریگ است با نام کویر یا دشت لوت شهرت دارد. این منطقه کویری در فاصله بین دو استان خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان واقع شده است که البته بخشی از آن هم در کرمان وارد شده است. مکان اصلی این کویر در فاصله بین دو گسل است که این دو گسل یکی از نهبندان و دیگری از نای‌بند متصل می‌شود.

چاله‌های دشت لوت

این دشت بسیار بزرگ و پهناوری که مشاهده می‌کنید، از یک سری چاله‌ها به همراه حوضچه‌های محلی بسیار شکل می‌گیرد که بر روی سطح آن روان آب‌هایی را مشاهده می‌کنید که آن را از حالت تمام کویری بیرون می‌آورد.

آب در کویر لوت
آب در کویر لوت

با وجود چنین روان آب‌هایی دیگر نمی‌توان آن را با نام کویر لوت صدا زد، کویر زمانی اطلاق می‌شود که به صورت کامل بیابانی است در حالی که اینجا شما بیابان کاملی را مشاهده نخواهید کرد.

وضعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوایی کویر لوت

این بخش که در واقع یک منطقه تقریباً کویری است، دمایی در حدود ۷۰ درجه سلسیوس دارد که شاید برای هرکسی قابل تحمل نباشد. این دشت در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه در کره زمین بوده است.

کویر لوت
کویر لوت

وسعتی که از نظر جغرافیایی برای این دشت گفته شده است به حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر می‌رسد. این دشت آنقدر بزرگ است که در یونسکو آن را ثبت نموده‌اند.

گود لوت

شاید شنیدن این نام کمی برای شما غیرقابل باور باشد اما مکانی در کویر لوت وجود دارد که آن را گود لوت می‌نامند. این گود به عنوان گودترین نقطه در فلات ایران به تأیید رسیده است. در این بخش از زمین دما هم بالاتر است.

کلوت‌های شهداد در دشت لوت

کلوت‌ها در دشت لوت
کلوت‌ها در دشت لوت

این بخش از دشت لوت را با توجه به هرم‌های ماسه‌ای، مشابه آسمان خراش‌هایی می‌دانند که از جنس کلوخ است. به نوعی شبیه یک شهر متفاوت به نظر می‌رسد که بسیار زیبا است اما با توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی، بخش‌هایی از آن شکل اصلی خود را از دست است.

در نزدیکی این قسمت، گورهایی خواهید دید که البته آثار زینتی هم از آن به دست آمده است.

درختان گز

در داخل دشت لوت درختانی وجود دارند که این درختان عمدتاً از نوع گز هستند. برای رویش این درختان سفره‌های آب زیرزمینی تأمین کننده اصلی هستند. علاوه بر درختان، برخی جانوران هم در این بخش زندگی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به دشت لوت چه موقع است؟

بهترین زمان برای کویرگردی در لوت در فصل‌های بهار و پاییز است.

دشت لوت یا کویر لوت کجاست؟

بخش‌هایی از دشت لوت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان است که ۱۰ درصد از مساحت ایران را شامل می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *