منوی دسته بندی

باغ شاهزاده ماهان در کرمان

ایران یکی از کشورهایی است که علاوه بر داشتن امکان تاریخی بسیار زیاد، دارای اماکن طبیعی و باغ‌های بسیار زیادی است، که البته بسیاری از این باغ‌ها دارای تاریخچه گسترده‌ای هستند. یکی از زیبا‌ترین باغ‌های ایران که در منطقه‌ای کویری واقع شده، باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان کرمان است.

در باغ شازده ماهان امکاناتی از جمله رستوران، اقامتگاه و فروشگاه صنایع دستی، برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

با باغ شاهزاده ماهان کرمان آشنا شوید

استان کرمان در منطقه کویری ایران واقع شده است و همان طور که مشخص است، منطقه کویر و استان کرمان، از آب و هوای بسیار خشک برخوردار است. به همین دلیل به سادگی نمی‌توان در این منطقه به کاشت گیاه و کشاورزی پرداخت.

باغ شاهزاده ماهان در کرمان
باغ شاهزاده ماهان در کرمان

اما در دل این کویر یک باغ بسیار سرسبز و زیبا وجود دارد که باعث شده تا توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی به این منطقه جلب شود. این باغ سرسبز و زیبا باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان نام دارد.

باغ شازده ماهان در کنار معروف‌ترین باغ‌های ایران مانند باغ ارم شیراز و باغ فین کاشان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این باغ زیبا و تاریخی یادگاری از حکومت قاجار است. گفته می‌شود که دستور ساخت این باغ توسط محمدحسن خان، سردار کرمانی صادر شد و در زمان حکومت محمدحسن خان بخش‌های دیگری به این باغ اضافه شد. در واقع تکمیل باغ شاهزاده ماهان تا حدود سال‌های 1298 تا 1309 قجری قمری ادامه داشت.

با شخصیت تاریخی شاهزاده ماهان آشنا شوید

شاهزاده ماهان در واقع همان محمدحسن خان معروف و نوه دختری ناصرالدین شاه است که در آن زمان فرمانروایی به دست او بود. شاهزاده ماهان یکی از فرمانروایان خشن ایرانی بود. گفته می‌شود زمانی که خبر فوت او به گوش معمار باغ رسید، او در حال تکمیل نمای برخی از نقاط باغ بود، اما به قدری از شنیدن خبر فوت محمد حسن خان خوشحال شد، که ظرف گچ را همان جا به زمین کوبید و محل باغ را ترک کرد.

به همین دلیل کار نمای باغ به صورت نیمه تمام باقی ماند و در حال حاضر نیز بازدیدکنندگان می‌توانند متوجه شوند که برخی از نقاط باغ، به صورت نیمه کاره و بدون تزئین باقی مانده است.

به عنوان مثال گفته می‌شود که بالای سردر باغ جای کاشی‌کاری خالی است.

با معماری باغ شاهزاده ماهان آشنا شوید

باغ شازده ماهان کرمان حدود 5/5 هکتار است و به شکل مستطیل ساخته شده. همچنین این باغ حدود 407 متر طول و 122 متر عرض دارد و گفته می‌شود که جزء معدود باغ‌های ایران است که در حالت شیب‌دار ساخته شده، که در اصطلاح به آن باغ‌تخت می‌گویند. باغ تخت در واقع به شکلی ساخته می‌شود که از نقاط بالایی آن به طور کامل می‌توان تمام محوطه باغ را دید. همچنین افرادی که در پایین باغ ایستاده‌اند می‌توانند بالاترین نقطه باغ را از دور تماشا کنند.

باغ شازده ماهان کرمان
باغ شازده ماهان کرمان

این باغ بی‌نظر که در وسط کویر بنا شده، دارای عمارتی با شکوه، حمام، سردر باغ و سیستم آبرسانی و حوض است.

زمانی که بخواهید وارد باغ شاهزاده ماهان شوید، نیاز است تا از سردر آن عبور کنید. در بالای سردر چند اتاق وجود دارد که معمولاً برای پذیرایی از آنها استفاده می‌کردند.

ورودی باغ شازده ماهان در کرمان
ورودی باغ شازده ماهان در کرمان

زمانی که وارد محوطه باغ شازده می‌شوید، دو حوض بسیار زیبا خواهید دید که در میان درختان تنومند قرار گرفته‌اند. همچنین برای اینکه بتوانید به انتهای باغ و عمارت اصلی برسید، نیاز است تا از کنار درختان بلند و دو نهر که در باغ روان هستند، عبور کنید. عمارت اصلی که در گذشته تنها به صاحب باغ، یعنی شاهزاده ماهان تعلق داشت، در انتهای باغ قرار دارد که در حال حاضر تبدیل به یک رستوران سنتی شده و چیزی در حدود 478 متر مساحت دارد.

رستوران سنتی در باغ شاهزاده
رستوران سنتی در باغ شاهزاده

بناهای خدماتی باغ، مانند حمام در کنار دیوار باغ قرار دارند و در بالای آن اتاقک نگهبانی دیده می‌شود. بناهای موجود در باغ شاهزاده ماهان با آجر و کاهگل ساخته شده‌اند و برای تزئین آنها از کاشی و گچ استفاده شده است. همچنین برای ساخت کف باغ، قلوه‌سنگ به کار رفته است.

باغ شازده ماهان در چه ساعاتی باز است؟

معمولاً از 8 صبح تا 10 شب باز است. در فصل‌های مختلف ممکن است این ساعات تغییر کنند. در روزهای تعطیلی رسمی ممکن است تعطیل باشد.

آدرس باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

این باغ در استان کرمان و در 2 کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. برای بازدید از این باغ باید از جاده کرمان به سمت شهر بم حرکت کنید و پس از حدود 35 کیلومتر می‌توانید این باغ شاهزاده را مشاهده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *