منوی دسته بندی

خورشت خالی شوید

خورشت خالی شوید نامی است که به یکی از غذاهای خوش طعم گیلان داده شده است. البته در برخی از مناطق گیلان با نام خولی شوید هم شناخته می‌شود.

خورشت خالی شوید
خورشت خالی شوید

مواد لازم برای پخت خورشت خالی شوید

جوجه یا مرغ یک عدد کامل

آلوچه خشک شده ۳۰۰ گرم

آلوچه از نوع خورشتی ۱۰۰ گرم

آبغوره یک فنجان

شوید یک دسته (حدود ۲۵۰ گرم)

تخم مرغ چهار عدد

نمک، فلفل و زردچوبه و روغن به اندازه لازم

طرز تهیه خورشت خالی شوید

روش پخت خورشت خالی شوید بسیار ساده است اما همچون هر خورشت آبدار دیگری برای جا افتادن نیاز به یک زمان طولانی دارد، بنابراین برای تهیه این خورشت برنامه‌ریزی کنید و هیچ‌گاه در زمان بسیار کم باقی مانده به زمان سرو ناهار اقدام به تهیه آن نکنید.

تفت دادن جوجه یا مرغ

برای از بین بردن بوی نامطبوع گوشت جوجه یا مرغ باید آنها را در ماهی‌تابه یا قابلمه کمی تفت دهید. پس از آن نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. در این صورت هم رنگ جوجه و هم طعم آن کمی تغییر پیدا کرده و بافت آن در داخل خورشت منسجم باقی خواهد ماند. نیازی نیست تا به صورت کامل پخته شود بلکه تنها تفت اولیه و سرخ شدن قسمت ابتدایی جوجه‌ها کافی است.

افزودن آلوچه

پس از آن آلوچه خشک و آلوی خورشتی را به جوجه اضافه کنید. سپس شوید خشک یا تر را به آنها اضافه کنید. شوید با آلو، آلوچه و جوجه طعم و بویی متفاوت را ایجاد می‌کند.

حالا نیاز است تا با شعله ملایم شروع به تفت دادن کنید اما توجه داشته باشید که شویدها بیش از اندازه سیاه و شرخ نشوند.

افزودن آب

برای اضافه کردن آب به ترکیب خورشت، آب آلویی که از شب قبل یا ساعت‌ها قبل خیس کرده‌اید مناسب است، بنابراین دو یا سه لیوان از آن آب را برای پخته شدن خورشت کنار بگذارید.

پختن تخم مرغ

وقتی گوشت جوجه‌ها پخته شد می‌توانید در کاسه‌ای جدا تخم مرغ را با کمی شوید خشک ترکیب کرده و در پایان به روی خورشت اضافه کنید.

حالا باید کمی صبر کنید تا تخم مرغ‌ها پخته شوند. پس از آن می‌توانید از خورشت خالی شوید برای سرو یک ناهار خوشمزه و سنتی گیلانی استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 3.3]

یک نظر

  • مینا گفت:

    ممنون خدا قوت

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *