منوی دسته بندی

خورشت ترش تره گیلان

هر کسی با شنیدن نام خورشت ترش تره ذهن او به سوی گیلان پر می‌کشد زیرا می‌داند که چنین غذایی با سبک و سیاق اصلی خود، هنوز هم که هنوزه در گیلان به عنوان یکی از غذاهای پر مصرف در سفره است.

بیشتر غذاهای موجود در گیلان از ترکیب سبزیجات متنوعی تهیه می‌شوند. به همین علت موجب خوش طعم شدن غذاهای گیلانی شده است که این قاعده در خورشت ترش تره هم کاربرد دارد.

خورشت ترش تره گیلان
خورشت ترش تره گیلان

مواد لازم برای تهیه خورشت ترش تره

اسفناج ، تره ، جعفری ، گشنیز و نعنا به مقدار لازم

تخم مرغ ۲ یا ۳ عدد

سیر خرد شده ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری

آرد برنج یا برنج به میزان لازم

رب گوجه فرنگی ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری

آبغوره ، روغن ، نمک ، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت ترش تره

پختن سبزی

در ابتدا سبزی‌هایی که از قبل تهیه و پاک کردید را در داخل ماهی تابه یا قابلمه ریخته و بگذارید تا سبزی با همان آب درون خودش به آرامی بپزد. در نهایت آب سبزی کم‌کم تمام شده و به سمت خشک شدن می‌رود.

درست کردن مواد خورشت

در ظرفی جداگانه، آرد برنج را با مقداری آبغوره به همراه نمک، فلفل و زردچوبه ریخته و به خوبی هم بزنید تا یک مایع غلیظ تهیه شود. سپس این مواد را به داخل سبزی در حال پخت می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

اگر می‌خواهید خورشت شما طعم ترشی بیشتری داشته باشد می‌توانید آبغوره بیشتری در داخل آن بریزید.

افزودن سیر

موادی که قبلاً با هم مخلوط کرده بودید و بر روی شعله ملایم قرار داده بودید، هم اکنون در حال جوشیدن است. در این زمان باید سیر را با روغن زیاد تفت بدهیم. شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا روغن را به میزان زیاد بریزیم؟ علت این است که در اثر سرخ کردن سیر در روغن، طعم سیر به داخل روغن می‌رود و این روغن همان روغنی است که طعم سیر را به خوبی به غذای ترش تره اضافه خواهد کرد.

افزودن تخم مرغ

در مرحله بعدی باید تخم مرغ‌ها را در ظرف جداگانه‌ای شکسته و به داخل ماهی تابه‌ای که سیر در حال سرخ شدن و تفت دادن است بریزیم.

پختن خورشت

در ادامه، سبزی که با مواد مورد نظر ما پخته شده بود را به داخل این ماهی تابه‌ای که تخم مرغ به همراه سیر در داخل آن قرار داشت ریخته و به آرامی هم می‌زنیم. در نهایت خورشت ترش تره پخته می‌شود.

نکات مهم

در خصوص سبزی نعنا یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که میزان آن در داخل هر غذایی همچون ترش تره باید بسیار کم باشد چون اگر به میزان زیادی در داخل غذا باشد، طعم آن تلخ می‌شود.

در ترکیب غذا می توانید از رب‌گوجه هم استفاده کنید اما نباید به جای آن از گوجه استفاده کنید زیرا شکل و طعم نامناسبی به غذا می‌دهد. می‌توانید برای تغییر رنگ ترش تره از زردچوبه یا رب به دلخواه استفاده نمایید.

در بعضی موارد می‌توان به جای آرد برنج از خود برنج هم استفاده نمود. به عنوان مثال برای یک کیلو سبزی ترش تره نیاز به سه قاشق برنج داریم که می‌توانیم هم به صورت خام در داخل سبزی قرار دهیم تا با آن بپزد و یا اینکه از قبل به صورت پخته شده آماده کرده و به ترکیب غذا اضافه کنیم.

خورشت ترش تره معمولاً در کنار برنج، ماهی کولی شور محلی، سبزی محلی و تربچه برای مهمانان سرو خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *