منوی دسته بندی

بازی محلی پاچو در گیلان

بازی‌های گیلان ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم و شرایط جغرافیایی آن دارد. در این بین شرایط جغرافیایی و آب و هوا نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد. چنان که بازی‌های مردم ساکن در کوهستان با بازی‌های مردم جلگه و ساحل دریای استان گیلان متفاوت است. یکی از این بازی‌ها بازی محلی پاچو می‌باشد.

بازی محلی پاچو یا چوب پا
بازی محلی پاچو یا چوب پا

معرفی بازی محلی پاچو

بازی محلی پاچو در استان گیلان اغلب در بین مردم روستایی اطراف سفیدرود مرسوم است و هنوز هم دیده می‌شود.

پاچو در ابتدا وسیله‌ای برای عبور از رودخانه‌ها بود اما بعدها کاربردهای تفریحی هم پیدا کرده و وسیله‌ای برای سرگرمی مردم به حساب آمد.

بازی پاچو از بازی‌های بازسازی شده سنتی گیلان به شمار می‌رود. این بازی می تواند جایگزین بازی‌های از دست رفته‌ای باشد که دیگر در گیلان کاربرد نداشته و پرداختن به آنها با زندگی کنونی ما تناسب ندارد.

تاریخچه بازی محلی پاچو

تاریخچه استفاده از پاچو یا چوبپا به این صورت بوده که در زمان‌های قدیم، یعنی زمانی که امکانات اولیه موجود در مرکز استان گیلان در سایر مناطق وجود نداشت و یا بسیار کم بود، مردم ساکن نواحی پرآب به ناچار برای عبور از عرض رودخانه‌ای که پلی بر روی آن احداث نشده بود از این وسیله استفاده می‌کردند، اما در آن زمان تنها عده کمی از افراد می‌توانستند چنین وسیله‌ای را بدون استفاده از سایر ابزار آلات و تنها با یک داس بسازند.

آنها دو تکه از چوب درخت همراه با شاخه را می‌بریدند و به همراه داس خود به آن شکلی می‌دادند که همچون پاچوهای امروزی کاربرد داشت. آنها از این وسیله نه تنها برای عبور از رودخانه بلکه برای عبور از باتلاق‌های خطرناک هم استفاده می‌کردند.

عبور از رودخانه با پاچو
عبور از رودخانه با پاچو

امروزه پاچوهای زیباتر و مستحکم‌تری نسبت به گذشته ساخته می‌شوند زیرا علاوه بر چوب از میخ و چکش هم استفاده می‌شود تا بتواند وزن افراد را بهتر تحمل کند.

همان طور که بیان شد، از پاچو برای سرگرمی هم استفاده می‌کنند. این سرگرمی در گذشته تنها به مسابقات دو با پاچو محدود بود اما امروزه این بازی وسعت پیدا کرده و به بازی فوتبال تبدیل شده است. تنها تفاوت بازی فوتبال با پاچو نسبت به بازی گل کوچک در اندازه دروازه است. در این بازی ارتفاع دروازه کوتاه‌تر است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *