منوی دسته بندی

کباب زردک اصفهان

یکی از غذاهای خوشمزه‌ای که در اصفهان پخته می‌شود، کباب زردک اصفهانی است. کباب زردک در اصطلاح با نام کباب مشهور بوده اما در واقع کباب نیست و شامی است که به صورت کبابی تهیه می‌شود. کباب زردک را می‌توانید هم به صورت شیرین و هم به صورت ملس تهیه نمایید.

مواد اولیه برای کباب زردک

ابتدا چهار عدد زردک (هویج زرد) را بردارید و آن را به صورت کاملاً ریز رنده کنید.

زردک
زردک

پس از آن به سراغ گوشت چرخ کرده می‌رویم که ۲۵۰ گرم کافی خواهد بود.

سپس یک عدد پیاز را به صورت رنده کنید.

یک عدد تخم‌مرغ نیاز است.

در ترکیب اصلی زردک از آرد نخودچی استفاده می‌شود.

برای آنکه بتوانید طعم ملسی را به زردک بدهید باید از شکر استفاده کنید که یک چهارم لیوان شکر کافی خواهد بود.

سپس یک چهارم لیوان آب اضافه کنید.

مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران نیاز است.

طرز تهیه کباب زردک

برای این که بتوانید زردک را به خوبی ورز دهید می‌توانید از یک کاسه کمک بگیرید زیرا موادی که برای این منظور نیاز دارید را باید در کاسه‌ای به خوبی ورز دهید تا با یکدیگر ترکیب شوند. پس کاسه‌ای گود و بزرگ را بردارید.

آماده کردن گوشت

گوشت چرخ کرده را بردارید و اجازه دهید تا در دمای بیرون، یخ آن آب شود. حالا می‌توانید طعم دهنده‌ها مانند نمک و فلفل را به آن اضاف کنید.

پس از آن زردک‌های خرد شده را در آن بریزید و به خوبی ورز دهید.

آرد نخودچی می‌تواند سبب سفت شدن گوشت و ماده اصلی غذا شود، بنابراین مراحل اضافه نمودن آرد نخودچی را رفته رفته و به آرامی پیش ببرید تا مایه شما سفت نشود. زمانی که احتمال می‌دهید مایه رو به سفتی است دست از کار بردارید.

مخلوطی که به خوبی ورز داده شده را بردارید و به اندازه یک نارنگی یا کمی کوچک‌تر از آن را برداشته و با دست‌های خود شکل گردی را به آن بدهید. در صورتی که مایه در دست‌های شما نمی‌ماند و نمی‌توانید آن را شکل دهید باید تخم‌مرغ در داخل آن بریزید و دوباره ورز دهید.

سرخ کردن مواد

حالا ماهی‌تابه را برداشته و بر روی حرارت قرار دهید. همیشه برای سرخ کردن غذا در ابتدا اجازه دهید تا روغن در ماهی‌تابه به خوبی داغ شود. پس از داغ شدن ماهی‌تابه موادی که به صورت دایره‌ای درست کردید را در ماهی‌تابه قرار دهید. اجازه دهید تا به خوبی سرخ شوند.

کباب زردک
کباب زردک

درست کردن شربت

کباب زردک را نمی‌توانید به تنهایی میل کنید. برای این منظور نیاز دارید تا شیره‌ای هم در کنارش داشته باشید. بنابراین آب و شکر را به همان میزان گفته شده در هم مخلوط نموده و اجازه دهید تا بر روی حرارت به یک غلظت برسد. در این شکری که با آب غلیظ شده و به صورت شربتی درآمده می‌توانید زعفران را اضافه نمایید تا علاوه بر تغییر رنگ، تغییر طعم هم داشته باشد.

در صورتی که دوست دارید تا کباب زردک مزه شیرینی نداشته باشد می‌توانید دو قاشق غذاخوری سرکه را به شربت تهیه شده اضاف کنید.

نکات پایانی

کباب‌ها زمانی که به مرحله‌ای از سرخ شدن می‌رسند باید از روغن خارج شوند زیرا سرخ شدن بیش از اندازه هم سبب خشک شدن غذای شما خواهد شد. بنابراین اجازه دهید تا از ظرف خارج شده و بر روی پارچه بماند تا روغن اضافی آن خارج شود.

کباب‌ها در انتهای ظرف هستند و بنابراین شربتی که تهیه شده را باید بر روی آن بریزید. این شربت برای آنکه بتواند در ترکیب اصلی به خوبی نفوذ کند نیاز به زمان 45 دقیقه‌ای دارد. در این زمان کباب باید بر روی حرارت باشد تا گرمای متوسط سبب طعم‌دار شدن کباب شود. کباب‌هایی که به این روش تهیه می‌شوند از حالت خشکی در می‌آیند زیرا شهد در داخل آنها نفود کرده است.

برای آنکه بتوانید کباب زردک را در ظرفی تزیین کنید می‌توانید از سبزیجاتی همانند جعفری استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *