منوی دسته بندی

کاخ گلستان در تهران

شهر تهران دارای امکان تاریخی زیادی است که یکی از آنها کاخ گلستان است. این کاخ در بافت قدیم تهران واقع شده و به دلیل داشتن معماری بسیار جذاب، گردشگران زیادی را به جذب می‌کند. البته این بنای ارزشمند علاوه بر داشتن معماری جذاب، بخشی از تاریخ ایران را در خود جای داده است.

با بنای تاریخی کاخ گلستان آشنا شوید

کاخ گلستان که یکی از اماکن تاریخی شهر تهران محسوب می‌شود که دارای بخش‌های مختلفی از جمله تالار سلام، ايوان تخت مرمر، تالار سفره‌خانه، تالار آينه، خلوت كريمخانی، تالار برليان، عمارت بادگير، كاخ ابيض، كاخ شمس العماره و تالار الماس است.

قدیمی‌ترین قسمت از این کاخ، ایوان تخت مرمر است که قدمت آن به دوران حکومت زندیه بر می‌گردد. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند از کتابخانه اسناد تاریخی، مرکز اسناد خطی و تصویری نیز دیدن کنند.

کاخ گلستان در تهران
کاخ گلستان در تهران

گردشگرانی که قصد بازدید از این کاخ را دارند، می‌توانند در کنار آن، از سایر امکان تاریخی از جمله خیابان ناصر خسرو، بازار تهران و قهوه‌خانه حاج علی درویش نیز دیدن کنند.

قدمت کاخ گلستان به حدود 440 سال قبل و پیش از به قدرت رسیدن حکومت قاجار بر می‌گردد. در حال حاضر مساحت این کاخ چیزی در حدود 5/4 هکتار است. البته مساحت آن در گذشته بسیار بیشتر بوده و مقداری از آن به بناهای اطراف اختصاص داده شده است.

در این بنای تاریخی، شخصیت‌‌های بزرگی مانند فتحعلی شاه، آقا محمدخان، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار نیز سکونت داشته‌اند. به همین دلیل می‌توان با کمک اسناد به جا مانده در این کاخ، به بخش بزرگی از تاریخ ایران دست پیدا کرد.

تاریخچه کاخ گلستان

گفته می‌شود اسناد یافت شده در کاخ گلستان نشان می‌دهد که قدمت آن به دوران حکومت صفویه بر می‌گردد. البته بخش زیادی از تاریخچه این کاخ در دوران حکومت آقا محمد خان قاجار به ثبت رسیده است. اسناد به جا مانده نشان می‌دهد که پس از پیروزی آقا محمد خان قاجار بر لطفعلی خان زند، و پس از مراسم تاج‌گذاری در سال 1174 هجری شمسی تاج‌گذاری شهر تهران را به عنوان مقر حکومتی خود و پایتخت ایران برگزید، و از آن پس از در کاخ گلستان ساکن شد.

کاخ گلستان در تهران
کاخ گلستان در تهران

آقا محمد خان قاجار اولین پادشاه ایرانی بود که به اروپا سفر کرد، و به دلیل ارتباطی که با اروپایی‌ها داشت، این کاخ دچار تغییرات بسیار زیادی شد. البته در کنار آن می‌توان به طور کامل معماری اصیل ایرانی را دید، چرا که در زمان ساخت و بازسازی کاخ گلستان از معماران و هنرمندان سرشناس ایرانی کمک گرفته شده است، اما پس از آن دچار تغییراتی مطابق با معماری اروپایی نیز شد.

به طور کلی می‌توان گفت که این کاخ یک اثر هنری، با اصالت ایرانی است که به قرن 19 بر می‎گردد.

نمایی از داخل کاخ گلستان تهران
نمایی از داخل کاخ گلستان تهران

در زمان حکومت پهلوی نیز در این کاخ تغییراتی ایجاد شد که البته بیشتر تغییرات با هدف بازسازی انجام شده است.

عمارت خروجی کاخ گلستان

عمارت خروجی کاخ گلستان بخشی از کاخ بود که آن را به دو قسمت تقسیم می‌کرد. عمارت خروجی شامل بخش‌های صندوق‌خانه، رخت‌دارخانه و تالار آینه است. ناصرالدین شاه تصمیم داشت تا در این عمارت یک موزه بسیار مدرن و به سبک کاملا اروپایی بنا کند، که البته این بنا تخریب شد و به جای آن یک استخر بسیار بزرگ ساختند، اما در دوران حکومت پهلوی این استخر تبدیل به یک باغچه بسیار بزرگ شد.

معماری کاخ گلستان

در ابتدا معماری این کاخ یک معماری اصیل ایرانی بود که در آن از هنر هنرمندان بزرگ و سرشناس ایرانی استفاده شده بود، اما در دوران حکومت قاجار بخش از معماری آن تغییر، و این عمارت را تبدیل به یک عمارت ایرانی-اروپایی شد، که جذابیت آن را دو چندان کرده بود.

نمای داخلی از کاخ گلستان
نمای داخلی از کاخ گلستان

چیزی که در حال حاضر برای بازدیدکنندگان جذابیت بسیار زیادی ایجاد کرده است، قدمت و معماری قدیمی آن است. کاخ گلستان را می‌توان به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند ایرانی معرفی کرد که در لیست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است.

شمس العماره

شمس العماره، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های کاخ گلستان است. این عمارت با شکوه در 5 طبقه ساخته شده و حدود 35 متر ارتفاع دارد. در واقع ناصرالدین شاه، این عمارت را به شکل برج‌های اروپایی بنا کرده است که در دوران خودش یک شاهکار هنری و معماری محسوب می‌شود.

دستور ساخت شمس العماره در سال 1284 توسط ناصرالدین شاه صادر شد، و امروزه تبدیل به نمادی از فرهنگ و تاریخ ایران شده است.

محوطه کاخ گلستان

این کاخ دارای محوطه‌ای بسیار سرسبز و زیبا است که بیشتر از هر چیز وجود حوض‌های زیاد به همراه فواره، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. گردشگران و بازدیدکنندگان از این کاخ علاوه بر بازدید از یک بنای تاریخی ارزشمند، می‌توانند از طبیعت و هوای بی‌نظر باغ نیز لذت ببرند.

سایر بخش های این کاخ

سایر بخش‌های این کاخ شامل موارد زیر است:

  • ایوان تخت مرمر
  • تالار برلیان
  • تالار ظروف
  • تالار آینه
  • تالار عاج
  • عمارت بادگیر
  • موزه عکسخانه
  • کاخ ابیض
  • خلوت کریمخانی
  • کتابخانه کاخ گلستان

کاخ گلستان در چه ساعاتی باز است؟

بازدیدکنندگان در شش ماه نخست سال می‌توانند از ساعت 9:30 تا 18:30 و در شش ماه دوم سال از ساعت 9 تا 16 به محل باغ گلستان مراجعه کنند. این ساعات ممکن است تغییر کنند. همچنین ممکن است در روزهای تعطیلی رسمی، این کاخ تعطیل باشد.

آدرس کاخ گلستان کجاست؟

کاخ گلستان در شهر تهران و در شمال میدان ارگ واقع شده است. به این دلیل که این کاخ در بافت قدیم شهر قرار دارد، دسترسی به آن برای گردشگران بسیار ساده است، چرا که تمام افراد می‌توانند شما را برای رسیدن به کاخ راهنمایی کنند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *