منوی دسته بندی

موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران یکی از با ارزش‌ترین موزه‌هایی است که در ایران و جهان وجود دارد. در این موزه مجموعه‌ای از جواهرات گران‌بها و قدیمی وجود دارند که نمی‌توان ارزش مادی آنها را تخمین زد. همچنین در این موزه بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی نیز به نمایش گذاشته شده است که مربوط به دوران‌های مختلف در ایران است.

با موزه جواهرات ملی ایران آشنا شوید

موزه جواهرات ملی ایران را می‌توان به عنوان یکی از گنجینه‌های بسیار ارزشمند معرفی کرد که تعداد زیادی از جواهرات سلطنتی و بسیار قدیمی در آن نگهداری می‌شود. گفته می‌شود تعداد بسیار زیادی از جواهرات موجود در این موزه مربوط به دوران حکومت صفویه به بعد است.

موزه جواهرات ملی ایران
موزه جواهرات ملی ایران

متاسفانه تا پیش از دوران حکومت صفویه، هیچ‌گونه اقدامی در جهت جمع‌آوری جواهرات ارزشمند در ایران انجام نشده است.

از قرن 907 تا 1148 هجری قمری پادشاهان صفویه تصمیم گرفتند تا با کمک کارشناسان خبره ایرانی در ابتدا جواهرات قدیمی و با ارزش در ایران را جمع‌آوری کنند. سپس دستوری صادر شد تا جواهرات قیمتی و ارزشمند از سایر کشورها مانند هند خریداری و به شهر اصفهان که در دوران حکومت صفویه پایتخت ایران بود، منتقل شوند.

حدوداً در پایان دوران حکومت شاه سلطان حسین صفویه بود که محمود افغان به ایران حمله کرد. در آن دوران بخشی از جواهراتی که جمع‌آوری شده بود از کشور خارج شد و برخی از آنها به کشور هند فرستاده شدند. در 1158 هجری قمری بود که نادرشاه به هندوستان لشکرکشی کرد و پس از آن اقدام به بازگرداندن بخشی از جواهرات گران‌بها به ایران کرد. پس از آن نادرشاه بخشی از جواهرات را به پادشاهان کشورهای همسایه هدیه داد و بخشی دیگر را نیز بین سپاهیان خود تقسیم و تعداد کمی از آنها را به حرم امام رضا تقدیم کرد.

زمانی که نادرشاه به قتل رسید، گنجینه جواهرات وی توسط احمد بيک افغان ابدالی غارت شد و بخشی عظیمی از جواهرات ارزشمند مانند کوه نور نیز از ایران خارج شد.

پس از آن در دوران حکومت قاجار بود که مجدداً اقدام به جمع‌آوری جواهرات ارزشمندی که در ایران بود، کردند.

به عنوان مثال تخت نادری، تاج کيانی، تخت طاووس (تخت خورشید) و کره جواهر نشان جمع‌آوری و در کنار هم نگهداری شدند.

تخت طاووس یا تخت خورشید
تخت طاووس یا تخت خورشید

در ابتدا گنجینه جواهرات در کاخ گلستان نگهداری می‌شد، اما پس از به حکومت رسیدن رضا شاه پهلوی گنجینه جواهرات به زیر زمین کاخ مرمر منتقل شد.

در سال 1316 بود که ساختمان بانک ملی در ایران ساخته و تکمیل شد. پس از آن گنجینه جواهرات به بانک ملی منتقل شدند و از آنها به پشتوانه اسکناس و پول ملی استفاده شد.

در نهایت در سال 1334 بود که موزه ملی جواهرات ایران ساخته شد. پس از آن در سال 1339 بود که بانک مرکزی در ایران راه‌اندازی و تاسیس شد. هم اکنون جواهرات ملی ایران در اختیار بانک مرکزی است و به ‌عنوان وثیقه بدهی دولت به بانک مرکزی، حفظ و نگهداری می‌شود.

موزه ملی جواهرات ایران
موزه جواهرات ملی ایران در تهران

در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران بخشی از جواهرات مربوط به پادشاهی حکومت صفویه، ‌افشاریه، قاجاریه و پهلوی نگهداری می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • جقه نادری
  • الماس دریای نور
  • تاج کیانی
  • کره جواهر نشان
  • تخت نادری
  • تخت طاووس
  • تاج فرح پهلوی

افراد زیر 12 سال اجازه ورود به این موزه را ندارند. این موزه دارای سه ردیف پله است و پله برقی و آسانسور ندارد. پس افرادی که حرکتی یا زانو درد دارند، ممکن است نتوانند از این موزه بازدید کنند.

شماره تلفن موزه جواهرات ملی چیست؟

شماره تلفن موزه جواهرات ایران 02164464700 است.

موزه جواهرات ملی ایران در کجا واقع شده است؟

تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی ايران، خزانه جواهرات ملی. بازدیدکنندگان از این موزه می‌توانند با استفاده از وسیله نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس به سمت موزه جواهرات ملی ایران حرکت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *