منوی دسته بندی

لذت تهیه یک بورک خوشمزه در بندر ترکمن

زمانی که برای چشیدن غذاهای محلی به استان گلستان سفر می‌کنید، شاید یکی از متنوع‌ترین غذاهای معروف را در بندر ترکمن مشاهده کنید که یکی از آنها بورک (Boorek) است.

بورک ترکمنی از جمله غذاهای قدیمی است که ظاهری مشابه با غذاهای امروزی مانند پیراشکی دارد اما طعمی متفاوت دارد که مطابق ذائقه و میل کودکان و بزرگسالان است.

بورک ترکمنی
بورک ترکمنی

مواد غذایی که در آن به کار رفته بسیار مقوی بوده و به همین دلیل هنوز هم به عنوان یکی از غذاهای اصلی بر سر سفره مردم ترکمن جای دارد.

روش تهیه این غذا بسیار آسان بوده و شما هم می‌توانید در منزل خود بورک ترکمنی را آماده کنید.

مواد اولیه برای بورک

برای پختن این غذای ایرانی به مواد زیر نیاز دارید. این مواد را بر اساس تعداد نفراتی که دارید می‌توانید کم یا زیاد کنید.

برای آماده‌سازی مواد در ابتدا نیاز دارید تا حدود دو یا سه عدد سیب‌زمینی را به همراه یک عدد پیاز نسبتاً بزرگ بردارید. بهتر است پیاز را رنده کنید.

سپس باید خمیری را برای نان اطراف غذا تهیه کنید، بنابراین کمی آرد تهیه کنید. همچنین می‌توانید از خمیرهای آماده استفاده کنید.

بین نیم کیلوگرم تا یک کیلوگرم گوشت تهیه کنید. این میزان گوشت بستگی به این دارد که غذا را برای چند نفر می‌خواهید آماده کنید.

طرز تهیه بورک ترکمنی

دستور پخت بورک به شرح زیر است:

درست کردن خمیر

در ابتدا باید خمیر را ورز دهید. مراحل درست کردن این خمیر مانند سایر خمیرها همچون خمیر پیراشکی است. اگر نمی‌توانید این خمیر را تهیه کنید، بهتر است تا از خمیر پیراشکی که به صورت آماده فروخته می‌شود استفاده کنید.

آماده کردن سیب زمینی و گوشت

دو یا سه عدد سیب‌زمینی را با گوشت در درون قابلمه قرار دهید و بگذارید تا با شعله متوسط پخته شود. زمانی که سیب‌زمینی با پوست و گوشت پخته می‌شوند، علاوه بر تغییر رنگ با استفاده از چنگال میزان سفتی یا نرمی آن را می‌توانید تست کنید. زمانی که گوشت و سیب‌زمینی به خوبی نرم شده‌اند، زمان خاموش کردن شعله خواهد بود.

پس از آن سیب‌زمینی را که در زمانی زودتر پخته می‌شود را بیرون آورده و پوست آن را بکنید. سیب‌زمینی را باید رنده کنید. علاوه بر آن باید گوشت پخته شده را به همراه ادویه‌جات یعنی نمک و فلفل به این سیب‌زمینی اضافه نمایید. علاوه بر آن پیازهای رنده شده را هم اضاف کنید.

سعی کنید تا به خوبی این مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید. یک دست بودن آن در زمان سرو می‌تواند طعم بهتری را ایجاد کند. برخی افراد دوست دارند تا در داخل غذای خود از ادویه‌جاتی مانند دارچین استفاده کنند که البته هیچ اشکالی ندارد اما در مواد اولیه اصلی این غذا به جز نمک و فلفل، ادویه دیگری جای ندارد.

ریختن مواد درون خمیر

حالا باید به سراغ خمیر بروید. خمیر باید در اندازه‌های مساوی دایره‌ای تقسیم شود. این اندازه‌ها را با وردنه صاف کنید. بهتر است تا ضخامت آن کم باشد تا با حرارت به خوبی پخته شود. هر چه خمیر ضخیم‌تر باشد، در نهایت با حالت خامی همراه خواهد بود که می‌تواند به نوعی ضعف کار شما به شمار رود.

ریختن مواد بورک درون خمیر
ریختن مواد بورک درون خمیر

خمیرهای دایره‌ای را به دو نیم تقسیم کنید. نصف آن خالی باشد و در نصف دیگر مواد بریزید. نصف خالی بر روی نیمه پر قرار می‌گیرد و دو طرف آن بسته می‌شود. سعی کنید که پس از آماده‌سازی خمیرها، سریعاً پارچه‌ای را بر روی آنها قرار دهید تا هوای اطراف از خشک شدن آنها جلوگیری نماید.

پختن بورک

در نهایت باید کمی روغن در ماهی‌تابه بریزید و ماهی‌تابه را با شعله کم به خوبی داغ کنید و این خمیرها را در داخل آن قرار دهید.

مراقب باشید که خمیرها بیش از اندازه سرخ نشوند تا حالتی خشک داشته باشند. پس از کمی حرارت پخته شده و باید طرف دیگر آن را بر روی شعله قرار دهید.

برای اینکه روغن اضافی بورک‌ها گرفته شود، می‌توانید آنها را بر روی پارچه یا دستمال کاغذی قرار دهید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 11 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

‫3 نظر

  • زهرا گفت:

    بورک را میشه با گوشت مرغ درست کرد؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *