منوی دسته بندی

طرز تهیه ترشی ازگیل

ترشی ازگیل از بهترین ترشی‌های مخصوص شمال است که بخصوص در شب یلدا بیشترین استفاده را بر سر سفره‌ها دارد. البته در شهرهای دیگر نیز از این ترشی استفاده می‌شود. ترشی این میوه طعمی متفاوت با دیگر ترشی‌ها دارد اما روش تهیه آن آسان است.

ترشی ازگیل
ترشی ازگیل

ترشی ازگیل از نظر ظاهری به دو صورت میوه کامل یا به حالت خرد شده و رنده شده قابل تهیه است. در صورتی که این میوه به حالت رنده شده تبدیل شود در زمان خوردن آسان‌تر است اما در شمال ایران این میوه باید به صورت کامل در داخل ظرف بر روی سفره قرار گیرد.

مواد اولیه

برای تهیه این ترشی زمستانی نیاز به یک کیلوگرم ازگیل دارید. بستگی به نیاز خود می‌توانید بیش از یک کیلوگرم ازگیل تهیه کنید.

در حدود نیم لیتر سرکه نیاز است.

برای ترش مزه شدن از 50 گرم تمبر هندی استفاده کنید. مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند طعم نامطلوبی را ایجاد کند. در صورتی که تمبر هندی دوست ندارید، نیازی نیست که آن را در ترشی بریزید.

برای ایجاد یک طعم ملس، یک قاشق شکر هم اضافه کنید.

برای تند کردن از فلفل قرمز در داخل ترکیب ترشی استفاده نمایید. این مورد اجباری نیست.

در کنار این مواد می‌توانید از انواع ادویه‌ها در داخل ترشی ازگیل بریزید.

طرز تهیه ترشی ازگیل

آماده کردن ازگیل

پس از خرید ازگیل‌ها نیاز است تا آنها را تمیز کنید. هرگز ازگیل‌ها را به همان صورت در ترشی قرار ندهید. در قسمت انتهایی ازگیل مواد اضافی را مشاهده می‌کنید که باید آنها را حذف کنید. همه ازگیل‌ها را بشویید و سپس در آبکش قرار داده و در نهایت آنها را خشک کنید.

افزودن سرکه و تمبر هندی

در ظرف مناسب که بر روی شعله ملایم قرار داده‌اید سرکه را اضافه نمایید. حالا می‌توانید تمبر هندی را هم در درون این سرکه بریزید. فقط مراقب باشید که هسته‌های تمبر هندی آن را در داخل ترشی قرار ندهید.

زمانی که حرارت بالا می‌رود این مواد به خوبی در داخل سرکه جوش خواهد خورد. تنها چند دقیقه زمان کافی است. پس از آن زیر شعله گاز را خاموش کنید. زمان کوتاهی برای سرد شدن صبر کنید. پس از آن این ترکیب را از صافی عبور دهید تا ترکیبات اضافه در آن وجود نداشته باشد.

این ترشی نیاز به ازگیل‌های بسیار پخته و له شده ندارد، بلکه باید کمی سفتی هم داشته باشند تا در سرکه از بین نروند.

افزودن ازگیل

حالا مایع تهیه شده را در ظرف ریخته و ازگیل‌ها را در درون آن قرار دهید. ازگیل‌ها باید در سرکه‌ها با حرارت کمی پخته شود. این جوش خوردن باید تا زمانی ادامه یابد که سرکه از حالت رقیق خارج شود.

افزودن شکر

در آخرین مرحله می‌توانید شکر را هم اضافه نموده و تا سرد شدن این ترکیب کمی صبر کنید.

ریختن مواد درون شیشه

ریختن ازگیل‌ها درون شیشه یا ظرف پلاستیکی
ریختن ازگیل‌ها درون شیشه یا ظرف پلاستیکی

پس از سرد شدن باید نمک و فلفل را هم به مواد ترشی اضاف کنید و کمی هم بزنید. ظرف شیشه‌ای را بردارید و مواد ترشی ازگیل را در داخل آن بریزید و درب شیشه را ببندید. پس از حدود 15 روز ترشی آماده می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *