منوی دسته بندی

سوتی پلو اردبیلی چگونه تهیه می‌شود؟

معرفی

شاید تاکنون به اردبیل سفر کرده باشید و در طول سفر خود با انواع مختلفی از غذاهای محلی آشنا شده باشید اما یکی از معروف‌ترین غذاهای اردبیل سوتی پلو یا شیرپلو است که به عنوان یکی از وعده‌های غذایی ناهار بسیار طرفدار دارد.

شاید با دیدن نام این غذا برای شما سوال شده باشد که سوتی پلو به چه معناست؟ در زبان ترکی سوت به معنای شیر است. شیری که به تازگی دوشیده شده که در زمان‌های گذشته در این غذا از کاربرد خاصی برخوردار بوده و بر همین اساس نام این غذا را سوتی پلو می‌نامند.

سوتی پلو اردبیلی
سوتی پلو اردبیلی

برای خوردن این غذا باید در روزهایی خاص به اردبیل سفر کنید. به عنوان مثال در آخرین سه‌شنبه سال و همچنین در زمان عید می‌توان آن را بر سر سفره اردبیلی‌ها دید.

به دلیل وجود مواد اولیه مشابه شیربرنج ، نباید این دو را با هم اشتباه بگیریم.

این غذا باید با ماهی دودی یا گوشت‌های قلقلی و همچنین خرما یا کشمش سرو شود.

مواد اولیه

برای این غذا به ازای هر فرد یک پیمانه برنج و یک پیمانه شیر نیاز دارید.

برای چرب شدن این غذا کره حیوانی نیاز است. در صورتی که کره ندارید می‌توانید از روغن استفاده کنید.

برای طعم‌دار شدن این غذا بهتر است تا از کمی نمک و فلفل استفاده نمایید.

طرز تهیه سوتی پلو اردبیلی

برای پخت این غذا از دستور زیر استفاده کنید:

افزودن شیر و برنج

در ابتدا باید برنج را درون آب بریزید تا خیس شود. سپس کمی نمک را درون این برنج بریزید تا از حالت بی‌نمکی درآید. پس از آن برای جلوگیری از شور شدن برنج، بعد از 2 ساعت این برنج را از آب نمک خارج کنید. حتماً این برنج را بشویید تا از شوری آن کاسته شود و غذای شما شور نشود.

حالا درون این برنج، شیر را با کمی زعفران برای رنگ گرفتن و همچنین نمک قرار داده تا به خوبی بپزد. در این مرحله برای چرب شدن سوتی پلو باید کره را اضاف کنید. حتماً در این فاصله دیگر شیری دیده نمی‌شود و می‌توانید درب را قرار دهید. در حدود 30 دقیقه بعد با شعله پایین می‌توانید مراحل جا افتادن برنج را مشاهده نمایید.

افزودن ادویه جات

ادویه جاتی که در این غذا کاربرد دارند دلخواه است و در صورتی که با ذائقه شما همخوانی ندارد می‌توانید از سایر ادویه‌ها مانند دارچین، زردچوبه، فلفل و… استفاده کنید. در صورتی که در غذای خود قصد دارید تا از کشمش استفاده کنید، کشمش‌ها را برای چند دقیقه بپزید.

استفاده از ماهی دودی

اگر قصد دارید تا در کنار غذای خود ماهی دودی هم داشته باشید، معمولاً روش استفاده از این نوع ماهی می‌تواند به صورت دمی باشد یعنی شما ماهی دودی را بر روی برنج در مراحل پایانی پخت غذا قرار می‌دهید. گرمای برنج سبب بخارپز شدن ماهی دودی می‌شود. علاوه بر آن بویی که از ماهی دودی متساعد می‌شود به برنج هم منتقل خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 6 عدد و میانگین امتیازها 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *