منوی دسته بندی

خورش دوغ پای

یکی از معروف‌ترین خورشت‌هایی که در شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان پخته می‌شود، خورش دوغ پای است. به این خورش، خورش قیمه زاهدانی نیز گفته می‌شود.

خورش دوغ پای
خورش دوغ پای

برخی‌ها در اولین نگاه این خورش را با قیمه اشتباه می‌گیرند، در حالی که این تصور اشتباه است و از نظر طعم و مزه تفاوت‌های زیادی بین این دو غذا وجود دارد.

مواد اولیه برای خورش دوغ پای

حدود ۳۰۰ گوشت گوساله نیاز است.

لپه را پاک کنید و کمی در آب خیس کنید. در صورتی که قرار است برای شش نفر این غذا را تهیه کنید، در حدود یک لیوان لپه و در صورتی که تعداد شما کمتر است در حدود نصف لیوان لپه کافی است.

یک پیاز متوسط را خرد نمایید. می‌توانید آن را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.

یک قاشق رب گوجه‌فرنگی نیاز است.

مقداری دوغ محلی زاهدان نیاز است زیرا مزه اصلی غذا به این دوغ است. در غیر این صورت از دوغ‌های محلی یا معمولی هم می‌توانید استفاده کنید.

روغن در حدود ۲ قاشق غذاخوری نیاز است.

زردچوبه، نمک، فلفل و زعفران به مقدار لازم.

طرز تهیه خورش دوغ پای

برای پختن این غذا از دستور زیر استفاده کنید:

تفت دادن پیاز

ماهی‌تابه را بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. کمی روغن بریزید و پیازها را در آن قرار دهید. زمانی که پیازها به صورت نیمه پخته هستند کمی زردچوبه بزنید.

تفت دادن گوشت

حالا می‌توانید گوشت‌های خورشتی را در آن بریزید. این گوشت‌ها باید حالت سرخ شده برای از بین رفتن طعم ابتدایی آنها به خود گرفته باشند. پس از تغییر رنگ گوشت‌ها می‌توانید شعله را کمتر کنید تا نسوزد.

افزودن لپه

در مرحله بعدی برای تغییر رنگ این ترکیب می‌توانید کمی رب‌گوجه را اضافه نمایید و همچنین باید لپه‌های خیس شده را هم در ماهی‌تابه بریزید تا کمی حالت پخته به خود بگیرند.

شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که چرا به جای پخته شدن لپه از حالت تفت داده شده استفاده می‌کنیم؟ این مرحله ابتدایی از کار است. به این دلیل که شما در ادامه باید پخته شدن آن را هم انجام دهید. در صورتی که از همان ابتدا پخته شود و کمی سفت نباشد احتمال له شدن آن وجود دارد.

افزودن دوغ

در مرحله بعد نیاز است تا دوغ را اضافه نمایید. بهتر است دوغ را در زمانی اضافه کنید که گوشت حالت نیمه پخته دارد.

افزودن ادویه

در مراحل پایانی می‌توانید نمک و فلفل و زردچوبه و همچنین زغفران را به داخل آن بریزید تا پس از کمی جوش خوردن هم رنگ و هم مزه اصلی تغییر کند.

خورش دوغ پای را می‌توانید با برنج کته یا آبکش مصرف نمایید و در کنار آن هم از سبزیجات تازه محلی استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 7 عدد و میانگین امتیازها 3.9]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *