منوی دسته بندی

حلیم بلغور گندم با نام حلیم جریش در هرمزگان

در فصل‎‌های پاییز و زمستان یکی از غذاهای خوشمزه‌ای که می‌توان پخت، حلیم است اما طرز تهیه و طعم بعضی از حلیم‌های محلی مانند حلیم جریش هرمزگان تا اندازه‌ای متفاوت با سایر حلیم‌ها است.

حلیم جریش
حلیم جریش

افرادی که از ناراحتی‌های گوارشی رنج می‌برند می‌توانند به صورت روزانه این غذا را در اندازه‌ای کم میل کنند، قطعاً متوجه بهبود در عملکرد سیستم گوارشی خود می‌شوند که به دلیل وجود فیبر بالا در این غذا است.

مواد اولیه برای حلیم جریش

در ابتدا بلغور گندم را تهیه نمایید. اگر برای چهار نفر می‌خواهید این حلیم را درست کنید باید دو پیمانه گندم استفاده کنید اما اگر تعداد بیشتر باشند باید مقدار بیشتری گندم تهیه کنید.

سپس باید مرغ تهیه کنید. برای چهار نفر نیم‌کیلو مرغ بدون استخوان کافی است یعنی همان سینه مرغ نیاز است.

نوبت به پیاز می‌رسد. پیازها باید به صورت نگینی خرد شوند تا در غذا دیده نشوند. یک کاسه پیاز خرد شده کافی است که بر اساس نوع پیاز و اندازه آن می‌تواند یک یا دو پیاز متوسط یا بزرگ باشد.

شاید تعجب کنید اما در حلیم جریش جنوبی معمولاً از گوجه‌فرنگی هم استفاده می‌کنند. سه عدد گوجه کافی است. علاوه بر آن چون گوجه‌ها نمی‌تواند تغییر رنگ دلخواهی را پدید آورند، از رب گوجه هم استفاده می‌شود که به میزان سه قاشق غذاخوری کافی خواهد بود.

حدود یک‌چهارم پیمانه روغن نیاز است.

سپس کمی نمک، فلفل، زیره و زردچوبه نیاز است.

باید کمی جعفری برای تغییر در بوی حلیم استفاده کنید.

کمی از پیازهای خرد شده را سرخ کنید و بر روی غذا بریزید.

برای چرب شدن می‌توانید از دو قاشق کره و همچنین برای تغییر در بو و طعم از کمی گرد لیمو استفاده کنید. البته دقت کنید که گرد لیمو نباید به مقدار زیادی در غذا اضافه شود.

طرز تهیه حلیم جریش

برای پخت این حلیم از دستور زیر استفاده کنید:

آماده کردن بلغور

بلغورهای گندم که تهیه کردید را پس از پاک کردن باید در آب خیس کنید تا از حالت خشک خارج شده و نفخ آنها هم گرفته شود. در این صورت در زمان پخت به راحتی پخته می‌شوند. پس از آن بلغورها را در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود.

ترکیب کردن مواد

حالا نوبت به پیازهایی می‌رسد که از قبل به حالت نگینی خرد کردید. می‌توانید آنها را در روغن تفت دهید. مراقب باشید تا پیازها فقط به حالت طلایی رنگ سرخ شوند.

سپس مرغ‌هایی که جدا کرده‌اید را به پیازها اضافه کنید. زمان لازم برای تفت دادن مرغ‌ها در حدود ۵ دقیقه است.

سپس می‌توانید به این ترکیب زیره، فلفل و زردچوبه را اضاف کنید.

در مرحله بعدی نوبت به اضافه نمودن رب به همراه گوجه‌ها می‌رسد. زمان لازم برای تفت دادن آنها ۵ دقیقه است.

پختن بلغور

بلغورهایی که از قبل در آب قرار داده‌اید را بیرون بیاورید و در جایی قرار دهید که آنها را صاف کنید یعنی بلغورها باید به حالت له شده درآیند. در نهایت این بلغورها باید در همین وضعیت پخته شوند که برای طبخ آنها به میزان دو پیمانه آب نیاز است. زمان کافی برای پخته شدن آنها دو ساعت است. حرارتی که برای پخت نیاز است باید ملایم باشد.

مخلوط کردن مواد پخته شده

در ابتدای پخت حلیم جریش نیازی نیست که دائماً هم بزنید. زمان ۳۰ دقیقه برای هم زدن کافی است اما در زمان پایانی پخت حیلم که مطمئن هستید حلیم به مرحله غلظت خود رسیده است، هم زدن را بیشتر ادامه دهید. برای هم زدن باید از قاشق بزرگی استفاده کنید تا به ته دیگ برسد.

سپس باید تمامی مواد را با هم مخلوط کنید تا به یک ماده یک دست تبدیل شود، یعنی مرغ و موادی که ترکیب شده را به همراه بلغور در داخل مخلوط کن بریزید. مخلوط‌کن را روشن کنید تا شروع به هم زدن کند و یک ترکیب یک دست را به شما تحویل دهد.

تزیین کردن

در نهایت می‌توانید پیاز باقی مانده را در کمی کره سرخ کنید و گرد لیمو را به پیاز اضافه کنید و این مواد را در حلیم جریش بریزید. اندکی از پیاز سرخ شده را هم برای تزیین بر روی حلیم قرار دهید.

پس از سرو شدن حلیم جریش می‌توانید برگ‌های جعفری را بر روی آن قرار دهید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 2.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *