منوی دسته بندی

چگونه یک ته چین شهمیرزادی درست کنیم؟

ته چین شهمیرزادی کمی متفاوت از ته چین‌های معمولی اما به همان اندازه طعم لذیذی دارد. ته چین شهمیرزادی غذایی خوشمزه است که مربوط به استان سمنان می‌باشد.

ته چین شهمیرزادی
ته چین شهمیرزادی

مواد اولیه برای ته چین شهمیرزادی

در ابتدا باید حدود پنج پیمانه برنج را بشویید. این برنجی که شسته‌اید را در آب بریزید و بگذارید تا کمی خیس بخورد. می‌توانید چند قاشق چای‌خوری نمک هم در داخل این برنج بریزید.

دو پیمانه عدس را در آب قرار دهید. علت قرار دادن مواد در داخل آب، کوتاه شدن زمان پخت است.

حدود نیم کیلوگرم سبزی پلویی را تهیه کنید و آن را پاک نموده و بشویید. اجازه دهید تا خشک شود و سپس آن را خرد نمایید.

در ته چین شهمیرزادی باید از گوشته راسته بره استفاده نمایید که در حدود ۷۵۰ گرم کافی خواهد بود. در صورتی که دوست دارید تا پرگوشت‌تر شود می‌توانید کمی گوشت را اضافه کنید اما به یاد داشته باشید که بر روی طعم اصلی آن تغییراتی را ایجاد خواهد کرد.

پنج عدد چغندر تازه را برداشته و پوست بکنید و بشویید.

پنج عدد سیب‌زمینی کوچک را پوست بکنید. دو عدد از این سیب‌زمینی‌ها را به حالت ورقه‌ای درآورید.

سه عدد کلم سر (کلم قمری) را شسته، پوست گرفته و در نهایت به حالت ورقه‌ای خرد کنید.

کلم سر
کلم سر

چهار عدد بادمجان کوچک را به حالت ورقه‌ای خرد کنید و سرخ کنید.

دویست و پنجاه گرم اسفناج را تفت دهید. این اسفناج‌ها باید به همراه پیاز داغ و همچنین گرد تهیه شده از غوره تفت داده شود که فوت کوزه‌گری در این بخش نهفته است.

حالا به سراغ آلوچه‌هایی می رویم که خشک شده‌اند اما شما باید آنها را خیس کنید. صد گرم از این آلوچه‌ها کافی خواهند بود. آلوچه‌ها باید به خوبی شسته شوند تا سنگریزه‌ها و شن‌های داخلی آن خارج گردد.

در نهایت موادی که برای طعم‌دار کردن یک غذا ضروری هستند مانند نمک، فلفل و زردچوبه را آماده کنید.

طرز تهیه ته چین شهمیرزادی

برای پختن این غذا از دستور زیر استفاده کنید:

آماده کردن عدس

عدس‌هایی که از قبل خیس شده‌اند را با چهار پیمانه آب و کمی نمک قرار دهید تا به خوبی پخته شوند. باید هر از گاهی به عدس سر بزنید. برخی از آنها در زمان کمی پخته می‌شوند اما برخی دیگر نیازمند زمان بیشتری خواهند بود. بنابراین زمان طبخ متفاوت خواهد بود.

پختن برنج

حالا برنج را در قابلمه‌ای گود بریزید تا برای جوشیدن آماده شود. بنابراین به اندازه نیم‌بند بالاتر را آب بریزید و کمی هم نمک بریزید تا پخته شود. زمان آماده شدن برنج در حدود 15 دقیقه خواهد بود.

این حالت برداشته شدن برنج که هنوز نیم پخت بوده و اطراف آن پخته شده است را حالت آبکشی می‌گویند بنابراین نیازی نیست تا برنج کاملاً پخته شود و به برنج کته تبدیل شود زیرا به برنج‌های مخلوط نیاز داریم تا در مرحله بعدی موادی را به آن اضافه کنیم. در صورتی که برنج به صورت کامل پخته شود در جریان اضافه نمودن مواد له خواهد شد.

در زمانی که برنج در مراحل پایانی پخت قرار دارد باید سبزی پلویی را به همراه عدس در آن قرار دهید تا طعم این مواد به برنج وارد شود. پس از مدت زمان کوتاهی می‌توانید برنج را آبکش نموده و در نهایت کمی آب سرد را بر روی آن بریزید. این برنج آبکش شده را در گوشه‌ای قرار دهید.

برش زدن گوشت

گوشت راسته را به صورت مساوی از قسمت طولی برش بزنید. بر روی قسمتی که برش زده‌اید و قسمت پشتی آن مواد مورد نظر از جمله زردچوبه و فلفل را بریزید. این کار را برای هر دو طرف آن انجام دهید تا به خوبی با مواد آغشته شود.

افزودن برنج و گوشت

قابلمه‌ای که قرار است تا ته چین شهمیرزادی را در درون آن بپزید را بردارید و روغن را در آن بریزید. اجازه دهید تا با حرارت ملایم تمامی قسمت‌های آن به خوبی داغ شود.

برنجی که از قبل تهیه نموده‌اید را در قابلمه بریزید و سپس در لایه بعدی گوشت‌های تکه‌ای را قرار دهید. این گوشت‌ها باید از قبل پخته شوند. پس از آن برنج بریزید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا به قسمت بالایی قابلمه خود برسید. مواد باقی مانده را در قسمت بالایی ته چین شهمیرزادی بریزید تا کامل پر شود. با استفاده از ته کفگیر سوراخ‌هایی را بر روی آن ایجاد کنید تا گرما به صورت مساوی به تمامی بخش‌ها نفوذ کند.

پختن ته چین

درب قابلمه‌ای که این مواد را در درون آن ریخته‌اید را ببندید. در حدود 10 دقیقه زمان کافی خواهد بود تا با استفاده از بخار ایجاد شده تمامی برنج و مواد درونی آن پخته شود. زمانی که به مرحله پخته شدن می‌رسد، حرارت را بر روی بسیار پایین قرار دهید تا برنج نسوزد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

‫2 نظر

  • زهرا ابافت گفت:

    با سلام عالی و مفید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *