منوی دسته بندی

باغ موزه دفاع مقدس تهران

باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در منطقه عباس‌آباد و در نزدیکی کتابخانه ملی تهران، باغ کتاب تهران و فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی واقع شده است. در واقع می‌توان گفت که در این منطقه مجموعه‌ای از اماکن فرهنگی تهران در کنار هم قرار گرفته‌اند.

موزه دفاع مقدس دارای محوطه‌ای به مساحت 205 هزار متر مربع است. در این موزه بخشی کوچکی از حماسه مردم ایران در دوران جنگ ایران و عراق به همراه انقلاب 1357 به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه، از روزهای ابتدایی اشغال شهر خرم‌شهر در آبادان، تا آزادسازی آن برای عموم مردم بازسازی و به تصویر کشیده شده است.

برای ورود به این مکان باید بلیط خریداری کنید.

آشنایی با باغ موزه دفاع مقدس

در آذر ماه 1383 بود که برای نخستین بار طرحی برای ساخت موزه دفاع مقدس مطرح شد و در نهایت در سال 1385 این طرح به تصویب رسید. پس از آن در طی یک فراخوان 250 تیم برای طراحی این باغ موزه طرح خود را ارسال کردند، که از میان آنها حدود 72 طرح به دست دبیرخانه رسید. سپس باغ موزه دفاع مقدس در سال 1391 در تهران افتتاح شد.

اما در سال 1395 تصمیم گرفته شد تا علاوه بر ایجاد تغییرات مورد نیاز، نام موزه را به باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تغییر دهند.

در زمان طراحی و ساخت این باغ موزه، تصمیم گرفته شد تا این موزه دارای بخش‌های مختلفی برای بازدیدکنندگان باشد.

در حال حاضر بخش‌های مختلف موزه با نام تالار شناخته می‌شوند.

تالار آستانه

تالار آستانه بخشی از موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است که در آن سعی شده تا وقایع مربوط به سال 1357 یعنی از زمان آغاز انقلاب تا آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق برای بازدیدکنندگان به تصویر کشیده و روایت شود.

تالار حیرت و واقعیت

در تالار حیرت و واقعیت، نماد و تصویری از ابتدای پیروزی انقلاب و شادی مردم ایران قابل مشاهده است که با جنگ تحمیلی دچار ترس و حیرت شده‌اند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم ایران مقاومت کرده‌اند تا بتوانند سرزمین خود را حفظ کنند.

تالار پروانه ها

در تالار پروانه سعی شده تا به شکلی محتوای آن به نمایش گذاشته شود که شباهت بسیار زیادی به موزه داشته باشد. در واقع در این تالار سعی شده تا با ساخت نماد و مجسمه برخی از شهدای 8 سال دفاع مقدس و فرماندهان بزرگ، یاد آنها زنده نگه داشته شود. شاید بتوان گفت علت انتخاب نام پروانه برای این تالار حضور شهدا است.

رزمندگان در باغ موزه دفاع مقدس تهران
رزمندگان در باغ موزه دفاع مقدس تهران

تالار دفاع

به نوعی می‌توان گفت که در تالار دفاع می‌توان ساختار دفاعی کشور را در زمان جنگ تحمیلی مشاهده کرد. در آن زمان علاوه بر ادوات جنگی و دفاعی برخی از مردم ایران به خصوص منطقه خوزستان از ساختار دفاعی منحصر به‌فردی استفاده می‌کردند، که در تالار دفاع به صورت نمادین به نمایش گذاشته شده‌اند.

هلیکوپترها در باغ موزه دفاع مقدس در تهران
هلیکوپترها در باغ موزه دفاع مقدس در تهران

تالار آرامش

تالار آرامش بخشی از روزهای سخت را به تصویر کشیده است که مردم در حالی که در لحظات سختی به سر می‌بردند، اما در عین حال از پیروزی انقلاب نیز حس شادی و آرامش دارند.

تالار شهادت

سعی شده تا در این تالار ارزش، جایگاه شهادت، عظمت و عروج شهدا به نمایش گذاشته است. در این تالار جایگاه والای شهدا به وضوح قابل مشاهده است.

تالار پیروزی

تالار پیروزی روایتگر پیروزی‌های جوانان جنگ در مراحل مختلف این دوران تا پایان جنگ و آزادسازی خرم‌شهر است.

تالار سرانجام

آخرین تالار باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی فضایی بسیار متفاوت از سایر تالارها دارد. زمانی که بازدیدکنندگان به این تالار می‌رسند، پایان جنگ به طور کامل برای آنها تداعی می‌شود. در این تالار نماد و تندیس‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده پایان و بازماندگان دوران جنگ تحمیلی هستند.

باغ دره دفاع مقدس

در این منطقه سعی شده تا با ایجاد و نمادهای مقاومت به صورت مستقیم و غیر مستقیم، مقاومت ایران در 8 سال جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته شود. گفته می‌شود که در این منطقه از گیاهانی استفاده شده که همیشگی هستند و هیچ‌گاه خشک نمی‌شوند، به همین دلیل نمادی از مقاومت مردم ایران هستند.

مسجد جامع خرمشهر

یکی از اماکن بسیار مهم و تاثیرگذار در مقاومت مردم خرمشهر، مسجد جامع است که به عنوان بخشی از فضای امید در روزهای سخت برای رزمندگان بوده و خواهد بود. در فضای باغ موزه دفاع مقدس سعی شده تا نمادی از مسجد جامع خرمشهر ساخته و در معرض دید عموم قرار بگیرد.

سراسرنمای مقاومت

سراسرنمای مقاومت یا پانوراما، یکی از بخش بسیار جذاب و دیدنی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. سراسرنمای مقاومت در حدود ۴۵۰۰ متر زیربنا دارد که امکان پخش فیلم را به صورت 360 درجه برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

باغ موزه دفاع مقدس در کجا واقع شده است؟

باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در شهر تهران و در بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، رو‌به‌روی پارک طالقانی قرار دارد. افرادی که قصد دارند تا با وسایل نقلیه عمومی به سمت باغ موزه حرکت کنند، می‌توانند از خط 1 مترو تهران برای رسیدن به بزرگراه شهید حقانی استفاده کنند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *