منوی دسته بندی

آش بهاری همدان با طعم ترش

یکی از انواع آشی که در فصل بهار در استان همدان پخته می‌شود آش بهاری است. این آش را مخصوصاً در این فصل می‌پزند زیرا مواد لازم برای پخت این آش در فصل بهار وجود دارد.

آش بهاری همدان
آش بهاری همدان

اگر قصد دارید تا این آش را در اردیبهشت و خرداد بپزید می‌توانید از گوجه‌سبز تازه استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که در سایر فصل‌ها می‌توانید از گوجه‌سبز یخ زده یا بسته‌بندی شده استفاده کنید.

مواد اولیه برای تهیه آش بهاری

نعناع تازه به میزان نیم کیلوگرم نیاز است.

دو عدد پیاز متوسط را بردارید و به صورت خلالی خرد کنید.

دو لیتر آب و 100 گرم برنج نیاز است.

برای طعم‌دار کردن این غذا باید از نمک، فلفل و زردچوبه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از حدود نیم کیلو گوجه‌سبز تازه یا فریز شده هم استفاده کنید.

پس از آن باید 100 گرم لپه را بپزید.

سبزی‌هایی که در این آش می‌ریزند حدود نیم کیلوگرم تره، گشنیز، جعفری و اسفناج است.

برای آنکه در داخل آش ترش کوفته‌هایی قرار دهید نیاز است تا ۱۵۰ گرم گوشت چرخ کرده را به صورت ریز و گرد در داخل آش اضافه می‌شوند. کوفته‌های ریز هم به کمی پیاز رنده شده نیاز دارند تا در داخل مواد آن اضافه شود که یک پیاز متوسط کافی است. پس از آن به مواد کوفته نمک و فلفل را اضاف کنید.

روغن هم به میزان لازم برای سرخ کردن این کوفته‌ها نیاز است.

طرز تهیه آش بهاری همدان

برای تهیه این آش از دستور زیر استفاده کنید:

تفت دادن پیاز

در ابتدا باید پیازها را با کمی روغن در تابه‌ای قرار داده و شعله را هم بر روی متوسط قرار دهید. تفت دادن را تا زمانی ادامه دهید که رنگ پیازهای درون تابه به رنگ طلایی تبدیل شوند. به پیازی که در حال تفت بوده می‌توانید مواد طعم دهنده مانند فلفل و زردچوبه اضافه نمایید.

پختن برنج و لپه

سپس برنج و لپه را بشویید. لپه‌ها بهتر است تا از روز قبل توسط آب شسته شده و حتی آب آنها چندین بار عوض شود تا نفخ اضافی آن نیز گرفته شود. پس از افزودن برنج نوبت به لپه‌ها می‌رسد. اجازه دهید تا این مواد با حرارت ملایم به خوبی پخته شوند. به لپه‌ها بیشتر دقت کنید تا همه آنها به حالت پخته نه له شده درآیند. در صورتی که لپه‌ها زیاد پخته شوند از بین خواهند رفت و آش به حالت غلیظ در می‌آید.

افزودن کوفته و گوجه سبز

پس از آن می‌توانید کوفته‌هایی که تهیه نموده‌اید را به مواد اضافه کنید، البته نمک را هم در داخل آش در این مرحله بریزید. حالا می‌توانید گوجه‌سبز را هم در داخل آن بریزید. فقط هسته‌های آن را از قبل جدا کنید.

پختن آش

سپس نوبت به سبزی‌ها می‌رسد. سبزی‌ها را معمولاً در آخرین مراحل پخت اضافه می‌کنیم و شعله را هم بر روی کم قرار دهید تا با حرارت ملایم به خوبی پخته شده و غلیظ شود.

حدود 20 دقیقه برای پخته شدن آش بهاری کافی است.

تزیین کردن

پس از پخته شدن آش و غلیظ شدن آن می‌توانید تزیینات روی آن را انجام دهید. این تزیینات می‌تواند همراه با نعناع باشد. نعناع را پاک کنید و بشویید و اجازه دهید تا کمی خشک شود، سپس با روغن و با حرارت ملایم تفت دهید تا نسوزد.

روش پخت کوفته‌های ریز

برای تهیه کوفته‌ها می‌توانید گوشت چرخ کرده را برداشته و موادی را به آن اضاف کنید. این گوشت چرخ کرده بهتر است چربی نداشته باشد زیرا چربی اضافی می‌تواند طعم آش را تغییر دهد. به مواد داخل گوشت نمک و فلفل اضافه نمایید. حالا با دست به خوبی ورز دهید تا مواد یک دستی را در اختیار داشته باشید.

کوفته‌هایی که از این مواد تهیه می‌شوند باید بسیار ریز باشند تا شکل آش بد نشود.

بهتر است تا کوفته‌هایی که تهیه کرده‌اید یک تا دو دقیقه درون آب در حال جوش پخته شوند، البته در زمانی که در حالت نیم‌پز قرار دارند می‌توانید آن را از روی شعله بردارید. سپس می‌توانید با کمی روغن آن را تفت داده و در آش بهاری همدانی بریزید.

ویدیوی آموزشی طرز تهیه آش بهاری

این ویدئو توسط صدا و سیمای همدان ساخته شده است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *