منوی دسته بندی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

کلم پلو یکی از غذاهای اصیل سنتی ایرانی است که در مناطق مختلف ایران با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما معروف‌ترین نوع از کلم پلو در ایران، کلم پلوی شیرازی است که به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محلی شیراز و استان فارس شناخته می‌شود.

کلم پلو شیرازی
کلم پلو شیرازی

کلم پلوی شیرازی را می‌توان به عنوان یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی معرفی کرد. توصیه می‌شود اگر به شهر زیبای شیراز سفر کردید، حتماً این غذای بی‌نظیر را به همراه سالاد شیرازی امتحان کنید.

مواد لازم

کلم قمری یا کلم برگ

آبغوره

پیاز

گوشت چرخ کرده

آرد نخودچی

برنج

سبزی کلم پلو

نمک و فلفل سیاه

زردچوبه و ادویه کاری

طرز تهیه

برای تهیه این غذا از دستور زیر استفاده کنید.

آماده کردن برنج

در ابتدا نیاز است تا برنج را به مدت 1 تا 2 ساعت در آب گرم با کمی نمک خیس کنید. سپس برنج را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج بپزد. زمانی که برنج به حالت نیم‌پَز درآمد، سبزی مخصوص کلم پلو را به آن اضافه، و اجازه دهید تا برنج و سبزی با هم بپزند، سپس برنج را آبکش کنید.

آماده کردن کلم

بهتر است کلمی که برای پختن این غذا استفاده می‌شود، به صورت خلال و یا کاملاً ریز باشد. پس از خورد کردن کلم آن را روی شعله گاز قرار دهید تا آب آن تبخیر شود. در مرحله بعد، نیاز است تا آبغوره به آن اضافه کنید تا کلم ترش شود.

آماده کردن گوشت

زمانی که می‌خواهید کلم پلو را به روش شیرازی تهیه کنید، باید گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته‌های کوچک یا گوشت قلقلی در آورید.

در ابتدا نیاز است تا یک یا دو عدد پیاز را رنده کرده و کمی آب آن را بگیرید. در محله بعد آرد نخودچی، زردچوبه و کمی ادویه را با پیاز مخلوط کنید. ترکیب این مواد یک خمیر می‌شود که باید آن را به شکل کوفته‌های کوچک قلقلی درآورید.

مرحله آخر پخت کلم پلو

در مرحله آخر زمانی که باید برنج را دم کنید، یک لایه برنج را درون قابلمه بریزید، سپس یک لایه کلم و یک لایه گوشت قلقلی روی آن قرار دهید و این ترکیب را تا به پایان رسیدن تمام مواد ادامه دهید و بگذارید تا گوشت و کلم به همراه برنج دم شوند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 6 عدد و میانگین امتیازها 4.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *