منوی دسته بندی

طرز تهیه آبگوشت متنجنه کرمان

آبگوشت از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از غذاهای اصلی بر سر سفره هر ایرانی است که قبل از خوردن آن، تکه‌های نان سنگک یا بربری را در آن می‌ریزند. یکی از این آبگوشت‌ها، آبگوشت متنجنه کرمان است که بیشتر در شهر رفسنجان پخته می‌شود.

این آبگوشت را در مراسم‌های ماه‌های محرم و صفر نیز می‌پزند.

مواد لازم برای متنجنه

برای تهیه این غذا نیاز است تا در حدود یک‌و‌نیم پیمانه نخود و یک پیمانه لوبیا چیتی را از قبل خیس کنید. این خیس کردن برای گرفته شدن نفخ بسیار مؤثر است.

مهم‌ترین بخش مربوط به آبگوشت متنجنه کرمانی، گوشت گوسفندی است که حدود 900 گرم گوشت نیاز است. بهتر است تا مقداری از گوشت با استخوان باشد زیرا قرار گرفتن همزمان گوشت و استخوان طعم مطلوبی را به غذا می دهد. همچنین برای افزایش چربی در داخل غذا می‌توانید از 100 گرم دنبه استفاده نمایید.

برای از بین بردن بوی گوشت باید از دو عدد پیازی که به صورت کاملاً ریز خرد شده‌اند استفاده کنید.

حدود 120 گرم از سبزیجات معطر ریز شده مانند ترخون، شنبلیله و جعفری نیاز است.

چهار عدد سیب‌زمینی متوسط نیاز است که می‌توانید آنها را کمی بزرگ‌تر از نگینی خرد نمایید. این سیب‌زمینی‌ها زمانی که در انتهای آبگوشت به غذا اضافه می‌شوند، سبب تغییر در طعم و لعاب دادن به آن و افزایش غلظت می‌شوند.

100 گرم برگه زردآلو و 100 گرم مغز گردوی خرد شده نیاز است.

برای ملس کردن طعم آبگوشت متنجنه باید لیموعمانی کوچک را در داخل آن قرار دهید. فقط به این موضوع توجه کنید که این لیموعمانی باید با استفاده از چنگال سوراخ شود تا آب لیموعمانی به آب آبگوشت اضافه گردد.

دو قاشق رب گوجه‌فرنگی نیاز است.

برای طعم‌دار کردن آبگوشت از ادویه‌جاتی مانند نمک، فلفل و زردچوبه استفاده کنید.

طرز تهیه آبگوشت متنجنه

خیس کردن مواد

اولین مرحله قبل از آماده‌سازی مواد برای پخت این غذا، خیس کردن حبوبات است. در صورتی که این آب برای چند بار خالی و پر نشود می‌تواند با طعم بدی همراه شود که در نتیجه بر روی طعم اصلی آبگوشت تأثیر منفی می‌گذارد.

برای نرم شدن برگه‌های زردآلو آنها را برای چند ساعت در کمی آب قرار دهید.

سپس باید نخود خیس شده را بکوبید و علاوه بر آن پیازهای ریز را هم به آن اضافه کنید.

افزودن مواد به گوشت

حالا یک قابلمه بردارید و به اندازه نصف آن را از آب پر کنید. مواد طعم‌دهنده شامل نمک، فلفل و زردچوبه را در داخل آن بریزید. حالا گوشت‌ها را به همراه دنبه در این آب بریزید اما توجه کنید که گوشت‌ها کوچک خرد شده باشند. زمانی که این گوشت‌ها و مواد درونی قابلمه کمی گرما می‌بینند، می‌توانید از برگه‌های زردآلو در داخل آن استفاده کنید. در مرحله بعدی سبزیجات معطر ذکر شده را در این ترکیب بریزید که آبگوشت متنجنه را خوش طعم کنند.

در مرحله بعدی می‌توانید نصف نخودهایی را که از قبل کنار گذاشته‌اید به همراه لوبیا چیتی را در داخل آب بریزید. پس از آن نوبت به اضافه کردن یک عدد لیموعمانی است. پس از آن گردوهای خرد شده و برگه زردآلو که البته باید آن هم به حالت له شده درآمده باشد را در قابلمه بریزید. این ترکیب‌ها برای این که به خوبی به مواد طعم دهند، باید حداقل 90 دقیقه با شعله ملایم بر روی گاز قرار گیرند.

پختن سیب زمینی

سپس سیب‌زمینی‌ها را به صورت نگینی و اندکی درشت‌تر خرد نموده و می‌شویید و در جایی قرار دهید تا آب آن خشک شود. پس از آن در ماهی‌تابه‌ای به صورت کاملاً جداگانه سیب‌زمینی، رب و سبزیجات را تفت دهید. پس از آن برای پخته‌شدن سیب‌زمینی‌های سرخ شده باید کمی آب بریزید. زمانی که از پخته‌شدن گوشت‌های خود اطمینان کامل دارید می‌توانید این مواد را هم به آن اضافه نمایید و 10 دقیقه روی گاز بگذارید.

آبگوشت متنجنه کرمانی
آبگوشت متنجنه کرمانی

روشی دیگر برای پخت

برخی از افراد روش تهیه آبگوشت متنجنه کرمانی را تغییر می‌دهند و می‌توان گفت که مواد درون آبگوشت را به صورت جداگانه در ماهی‌تابه‌ای قرار داده و آنها را سرخ می‌کنند. این مواد می‌تواند دنبه، گوشت، لوبیا، سبزیجات، رب، سیب‌زمینی، زردآلو و… باشد. سپس بعد از سرخ کردن آنها به خصوص برای گرفته شدن بوی نامطبوع گوشت گوسفند آن را در داخل آب در حال جوش می‌ریزند.

مدت زمان پخت

به صورت کلی زمان پخت آبگوشت متنجنه به گوشت و حبوبات بستگی دارد. در صورتی که گوشت گوسفندی شما از بره تهیه شده باشد بسیار زودتر خواهد پخت، علاوه بر آن اگر حبوبات هم تازه باشند به سرعت پخته می‌شوند اما هر یک از این موارد هم می‌تواند سبب دیرتر پخته شدن این غذا شوند. بنابراین به صورت کلی می‌توانیم یک زمان دو ساعته را برای آن در نظر داشته باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *