منوی دسته بندی

دریاچه برم فیروز در سپیدان استان فارس

معرفی

دریاچه برم فیروز یکی از دریاچه‌های زیبا در استان فارس است. دلیل نامگذاری این دریاچه به برم فیروز (Barm Firouz) به دلیل جمع شدن آب بوده که در زبان محلی با این نام شناخته شده است.

ارتفاع دریاچه برم فیروز در حدود 3350 متر است. این دریاچه در میانه کوهی قرار دارد که به عنوان دومین کوه بلند در فارس بوده و همه ساله و در اغلب فصل‌های سال گردشگران زیادی برای استفاده از طبیعت زیبا و آب و هوای خوش آن به اینجا سفر می‌کنند.

دریاچه برم فیروز
دریاچه برم فیروز

دریاچه‌ای که نظاره‌گر آن هستید پس از آب شدن برف به دریاچه تبدیل می‌شود و تا پیش از آن اثری از یک دریاچه را مشاهده نخواهید کرد. هر چه میزان بارش برف در طول زمستان بیشتر شود، پس از آب شدن آن ماندگاری آب بالاتر خواهد رفت اما اگر این برف‌ها آب شوند و اثری از آنها باقی نماند، در نهایت دریاچه‌ای هم در کار نخواهد بود.

همین منظره در زمستان با شکلی دیگر دیده می‌شود، یعنی شما در زمستان به غیر از برف هیچ چیز دیگری را مشاهده نخواهید کرد اما در زمانی که برف‌ها آب می‌شوند می‌توانید به خوبی در فصل‌های گرم‌تر مانند بهار و تابستان سبزه‌هایی را هم مشاهده کنید. در نهایت می‌توان گفت که زیبایی این محیط در فصل‌های گرم از سرد بیشتر است اما در اوایل بهار علاوه بر سفیدی از سرسبزی هم برخوردار است. همچنین وجود گل‌های رنگارنگ می‌تواند بر زیبایی این منطقه نیز بیشتر تأثیرگذار باشد.

گردشگران در کنار این دریاچه
گردشگران در کنار این دریاچه

برای پر شدن این دریاچه، آب از چند چشمه در آن جاری می‌شوند که یکی از آنها شش پیر و دیگر چشمه‌های جاری از کوه‌های سپیدان است.

برای دیدن دریاچه برم فیروز نیازی نیست تا زمان زیادی صرف کنید. باید این توانایی را داشته باشید که مسیر سربالایی را برای کوهپیمایی طی کنید. این مسیر خیلی سخت نیست و نیازی نیست که از وسایل سنگین کوهنوردی استفاده کنید. مسیرهای متنوعی برای دسترسی به این دریاچه وجود دارند که برخی از آنها با شیب تند و برخی دیگر شیب کندتری دارند.

برم فیروز
برم فیروز

در کنار دریاچه برم فیروز می‌توانید با نصب چادر و درست کردن چای هیزمی از این مکان لذت ببرید.

در فصل‌های سر مانند پاییز و زمستان بهتر است لباس‌های گرمی را به همراه داشته باشید تا بتوانید در سرمای این منطقه طاقت بیاورید.

برخی از مردم محلی برای دسترسی سریع‌تر به دریاچه برم فیروز از دوچرخه، موتور و اسب استفاده می‌کنند.

موقعیت برم فیروز از شرق به قله رونج، از شمال غرب به قله قلات گرد، از جنوب غرب به مجموعه پولادکف و از جنوب به شهرستان سپیدان است.

قله رونج
قله رونج

در برخی از فصل‌های سال آنتن‌دهی موبایل بسیار خوب است زیرا دکل‌هایی وجود دارند که برق آنها به مقدار کافی تأمین می‌شوند اما در برخی از فصل‌های گرم ممکن است موبایل آنتن ندهد و این دکل‌ها کار نکنند. علت آن هم استفاده از برق برای پیست اسکی پولادکف سپیدان است. زمانی که پیست اسکی کار نکند، برقی هم وجود ندارد و آنتن‌دهی موبایل نیز در کار نخواهد بود.

بهترین زمان سفر به این دریاچه چه موقع است؟

در اردیبهشت و ترجیحاً هفته آخر اردیبهشت بهترین آب و هوا را در این منطقه احساس خواهید کرد.

عمق دریاچه چه قدر است؟

عمق این دریاچه حدود 2/5 متر است.

زمان رسیدن به این دریاچه چه قدر است؟

برای رسیدن به این دریاچه بین 1:30 تا 2 ساعت زمان نیاز است.

آدرس دریاچه برم فیروز کجاست؟

برم فیروز از شیراز حدود 100 کیلومتر فاصله دارد و از سپیدان حدود 19 کیلومتر فاصله است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 7 عدد و میانگین امتیازها 4.4]

‫2 نظر

  • ابراهیمی گفت:

    این دریاچه در زمستان هم قشنگه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *