منوی دسته بندی

حمام وکیل شیراز

مقدمه حمام وکیل

در گذشته زندگی برای عموم مردم بسیار سخت بود زیرا بسیاری از امکاناتی که امروزه به سادگی در اختیار ما قرار دارند، وجود نداشت. یکی از مواردی که همیشه و در همه دوران‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، بهداشت است. در گذشته در خانه‌ها چیزی به نام حمام وجود نداشت و افراد مختلف مجبور به استفاده از حمام‌های عمومی بودند.

حمام وکیل شیراز
حمام وکیل شیراز

در ایران حمام‌های قدیمی بسیار زیادی وجود دارند که امروزه تبدیل به موزه شده‌اند. البته حمام‌های عمومی بسیار زیادی هنوز هم در شهرهای مختلف ایران مشغول به کار هستند.

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین حمام‌های تاریخی ایران، حمام وکیل است که در شهر زیبای شیراز قرار دارد. این حمام در حال حاضر تبدیل به موزه مردم شناسی شده است.

تاریخچه

در دوران حکومت کریم خان زند ایران پیشرفت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف کرد و به این دلیل که شیراز در آن دوران پایتخت ایران بود، از امکانات منحصر به فردی برخوردار شد، که هنوز هم بخشی از آنها پابرجا است.

کریم خان زند بناها بزرگی از جمله مسجد وکیل، بازار وکیل و ارگ کریم خان را احداث کرد که تمام آنها به مجموعه زندیه تعلق دارند و با همین نام شناخته می‌شوند.

حمام وکیل شیراز یکی از بنای‌های قدیمی است که به دوره حکومت زندیه تعلق دارد. کریم خان زند در اواسط دهه ۱۷۶۰ میلادی دستور ساخت این حمام را صادر کرد.

درب ورودی حمام
درب ورودی حمام

در دوران حکومت پهلوی از این بنای تاریخی همچنان به عنوان حمام استفاده می‌شد، تا اینکه در زمان حکومت پهلوی دوم به دلیل تخریب بخش‌هایی از حمام وکیل در سال 1351 آن را تعطیل کردند و مرمت و بازسازی آن را به دست اداره باستان شناسی سپردند.

این حمام در زمان‌های مختلف نیز تغییر کاربری داده شده، به عنوان مثال پس انقلاب، آن را تبدیل به سفره‌خانه و رستوران کردند که متاسفانه این تغییر کاربری نیز آسیب‌های بسیار زیادی به این بنا وارد کرد.

مجسمه‌های مردم قدیم شیراز
مجسمه‌های مردم قدیم شیراز

در حال حاضر حمام وکیل تبدیل به موزه شده که در آن مجسمه‌های مردم قدیم شیراز وجود دارند.

معماری حمام وکیل

در زمان ساخت مجموعه زندیه، کریم خان زند از متخصصین خبره و مصالح درجه یک استفاده کرد. به همین دلیل این حمام را نیز مانند سایر بناهای متعلق به دوره حکومت زندیه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است.

راهروهای حمام وکیل
راهروهای حمام وکیل

زمانی که شما از یک درب کوچک وارد فضای اصلی حمام می‌شوید، از طریق یک راهرو می‌توانید به رختکن‌ها دسترسی داشته باشید. تمام راهروهای موجود در حمام، با هدف کنترل دما ساخته شده‌اند.

یکی از بخش‌های دیدنی و جذاب از نگاه بازدیدکنندگان، بینه حمام است که طراحی آن به شکل شش ضلعی است و بر روی دیوارهای آن نقش و نگارهای زیبای آهکی به چشم می‌خورد.

نقش و نگارها روی سقف و دیوار حمام
نقش و نگارها روی سقف و دیوار حمام

در ساخت این حمام به جای گچ از آهک استفاده شده زیرا فضای حمام مرطوب است و گچ نمی‌تواند مقاومت داشته باشد.

تزئینات آهکی حمام یکی از بخش‌های این بنا است که حتی در زمان حکومت قاجار نیز دست نخورده باقی ماند است. این تزئینات بسیار جذاب، داستان شیرین و فرهاد، حضرت اسماعیل و حضرت یوسف را نشان می‌دهند که نقال‌ها آنها را برای افراد حاضر در حمام نقل می‌کردند.

حمام وکیل در چه ساعاتی باز است؟

این حمام در نیمه اول سال از ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ و در نیمه دوم از ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ باز است. حمام وکیل در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق و رحلت امام خمینی تعطیل است.

شماره تماس این حمام چند است؟

071-32247646

آدرس حمام وکیل شیراز کجاست؟

این حمام در غرب مسجد وکیل و بازار وکیل قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *