منوی دسته بندی

بازار وکیل شیراز

معرفی

شیراز یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که بخش زیادی از تاریخچه ایران را در خود جای داده است. شیراز با داشتن بناهای تاریخی بسیار زیبا و جذاب همیشه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. یکی از بناهای تاریخی ارزشمند و دیدنی شیراز، بازار وکیل است که به دوره حکومت زندیه تعلق دارد. این بازار تاریخی با اینکه قدمت بسیار زیادی دارد اما هنوز هم به عنوان یکی از مراکز خرید معتبر در شیراز شناخته می‌شود.

بازار وکیل شیراز
بازار وکیل شیراز

بازار وکیل نیز مانند سایر بازارهای قدیمی ایران دارای سرا و راسته‌های مختلفی است که در هر یک از آنها مغازه‌هایی وجود دارند که فعالیت‌شان مشابه یکدیگر است. به عنوان مثال راسته بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و شمشیرگرها، از جمله بخش‌های مختلف این بازار هستند.

تاریخچه

گفته می‌شود که ایده ساخت این بازار باشکوه و بزرگ زمانی مطرح شد که کریم خان زند از بازار شهر لار بازدید کرد. پس از آن دستور ساخت یک بازار بزرگ را صادر کرد که به لحاظ معماری شباهت‌های بسیار زیادی با بازار لار داشت. در واقع هدف کریم خان زند از ساخت این بازار، ایجاد مکانی برای داد و ستد کالا بود. حتی در این بازار بخش‌هایی وجود داشت که مردم اجناس خود را به دست امانت‌داران می‌سپردند و در آینده می‌توانستند اجناس خود را پس بگیرند.

نکته جالبی که در مورد بازار وکیل وجود دارد این است که ساخت آن حدود 21 سال طول کشید.

معماری بازار وکیل

سقف این بازار حدود 10 متر ارتفاع دارد. همچنین روزنه‌هایی بر روی سقف دیده می‌شود که وظیفه آنها روشن کردن فضای بازار است. این حفره‌ها به شکلی است که از نفوظ بیش از حد باران به درون بنا جلوگیری می‌کند.

سقف بازار
سقف بازار

این بازار از تهویه بسیار مناسبی برخودار است و تنها دلیل آن داشتن سقف مرتفع است. همچنین در بالای سر در هر مغازه پنجره‌ای وجود دارد که به جابه‌جایی هوا کمک می‌کند. به همین دلیل این بازار در زمستان گرم و در تابستان خنک است و معمولاً مغازه‌ها از سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده نمی‌کنند.

یکی از مواردی که در زمان ورود به بازار می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند، ارتفاع حجره‌ها و مغازه‌ها از سطح زمین است. که دلیل آن فاصله داشتن از سطح زمین و رطوبت است. البته در گذشته این ارتفاع بسیار بیشتر بود اما با گذشت زمان با پُر کردن سطح بازار، فاصله مغازه‌ها از سطح زمین کمتر شد.

ارتفاع مغازه‌ها از کف بازار
ارتفاع مغازه‌ها از کف بازار

به طور کلی مغازه‌های موجود در بازار وکیل دارای پستو و پیش‌خوان هستند و اکثراً از دو طبقه تشکیل شده‌اند.

بازار وکیل شیراز یکی از بناهای قدیمی و بسیار مقاوم در برابر زلزله است که دلیل آن استفاده از کچ و آجر بر روی سنگ‌های مستحکم است.

بخش‌های مختلف بازار وکیل

بازار وکیل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

بازار نو

بازار نو به دست میرزایوسف اشرفی‌مازندرانی ساخته شد. او یکی وزرای شناخته شده فارس در دوره زندیه بود. در این راسته بازار مغازه‌های متنوعی وجود دارند که برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.

مغازه‌های بازار
مغازه‌های بازار

چهار سوق

چهار سوق بخش از بازار است که چهار راسته اصلی را به هم متصل می‌کند. چهار سوق شبیه به یک چهار راه می‌ماند.

فروش فرش در بازار
فروش فرش در بازار

در بخش چهار سوق قسمتی به نام راسته علاقه‌بندان وجود دارد. این بخش دارای ۱۹ جفت دکان ‌است که هم اینک مرکز فرش است و دکان‌های عطاری نیز در این قسمت یافت می‌شوند.

راسته جنوبی

این راسته به راسته بزازان یا پارچه فروشان معروف است.

راسته پارچه فروشان در بازار وکیل
راسته پارچه فروشان در بازار وکیل

این بخش از بازار وکیل از 22 مغازه تشکیل شده است.

راسته جنوبی بازار
راسته جنوبی بازار

در گذشته در این قسمت از بازار سلاح سرد تولید می‌کردند.

سرای مشیر

سرای مشیر که به آن سرای گلشن نیز می‌گویند، کاملاً جدا از بازار وکیل است اما چون در ضلع جنوبی بازار وکیل قرار دارد، آن را بخشی از بازار می‌دانند. در سرای مشیر انواع صنایع دستی به فروش می‌رسد.

در سرای مشیر حجره‌هایی وجود دارند که درب‌های آنها از جنس چوب است که بر روی آنها با هنر منبت کاری، تزئین شده است. این بخش از بازار وکیل، نمایی بسیار زیبا دارد و در وسط آن یک حوض هشت ضلعی وجود دارد که زیبایی فضا را دوچندان کرده است.

تجارتخانه پارسیان

تجارتخانه پارسیان در بازار وکیل طی سه دوره احداث شده است.

تجارتخانه فرش پارسیان
تجارتخانه فرش پارسیان

بر اساس شنیده‌ها تا نزدیک دهه 30 گمرک شیراز و سپس کاربری بانک‌های مختلف را داشته است. از اواسط دهه 80 تاکنون به عنوان دفتر بازرگانی استفاده می‌شود.

تجارتخانه فرش پارسیان

چه کالاهایی در بازار وکیل می‌فروشند؟

کالاهای مختلف ایرانی و خارجی در این بازار وجود دارند اما کالاهای اصلی آن شامل انواع فرش‌های دستباف و ماشینی ایرانی، عطاری، پارچه، زیور‌آلات سنتی و صنایع دستی است.

این بازار در چه ساعاتی باز است؟

معمولاً مغازه‌ها از ساعت ۹ صبح باز می‌شوند و در نیمه اول سال تا حدود ساعت ۱۰ شب و در نیمه دوم سال تا حدود 7 شب باز هستند. روزهای تعطیلی رسمی بازار بسته است. ممکن است جمعه‌ها بعضی از مغازه‌ها بسته باشند.

آدرس بازار وکیل شیراز کجاست؟

بازار وکیل چندین ورودی دارد. این ورودی‌ها در خیابان زند، طالقانی و لطفعلی خان زند هستند. ورودی اصلی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *