منوی دسته بندی

آرامگاه کوروش بزرگ

ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است که بخش بزرگی از آن در استان فارس قرار دارد. استان فارس و شهر شیراز، در دنیا به عنوان بخش بزرگی از تاریخ و تمدن ایران شناخته می‌شود. شهر زیبای شیراز به دلیل ارتباط با برخی از بناهای تاریخی ارزشمند مانند تخت جمشید، نقش رستم و آرامگاه کوروش هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی است.

آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد
آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد

آرامگاه کوروش بزرگ در شهرستان پاسارگاد که در استان فارس قرار دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که از اهمیت خاصی برای دنیا برخوردار است.

شهرستان پاسارگاد، در فهرست شهرهای باستانی و تاریخی جهان یونسکو به ثبت رسیده است.

7 آبان به عنوان روز کوروش بزرگ نام گذاری شده است.

کوروش بزرگ

زمانی که حکومت ایران به دست پادشاهان هخامنشی بود، ایران با فرهنگی غنی مدیریت می‌شد. نخستین پادشاه حکومت هخامنشی کوروش بزرگ بود که با ارائه منشور حقوق بشر توانست تحولات بزرگی در ایران و دنیا ایجاد کند.

منشور حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

منشور حقوق بشر کوروش
منشور حقوق بشر کوروش

کوروش در دوران حکومت خود در حدود سال‌های 529 تا 559 پیش از میلاد مسیح، توانست حدوداً 30 سال بر بخش‌های زیادی از قاره آسیا حکومت کند. کوروش در جنگ با یک قبیله ایرانی، دچار آسیب دیدگی بسیار شدیدی شد و پس از گذشت سه روز تحمل درد، جان خود را از دست داد.

پیکر کوروش در کجا دفن شد؟

زمانی که کوروش درگذشت، پیکر او را به منطقه پاسارگاد منتقل کردند. منطقه پاسارگاد، منطقه‌ای کوهستانی است که مقبره کوروش کبیر در یک دشت وسیع در میان کوهستان قرار دارد.

گفته می‌شود که طبق سنگ نوشته‌هایی که از حکومت هخامنشی به جای مانده است، دلیل مرگ کوروش بزرگ را کهولت سن اعلام کرده‌اند. همچنین روایاتی که بر روی سنگ نوشته‌های استوانه‌ای که در بابل کشف شده‌اند نشان می‌دهند که حکومت هخامنشی فعالیت‌های بسیار سازنده‌ای مانند آزادی قوم یهود و فتح سرزمین بابل را در تاریخچه حکومت خود ثبت کرده است، که بخش زیادی از آن به دوران حکومت کوروش برمی‌گردد.

منطقه پاسارگاد را می‌توان به عنوان نخستین مقر حکومت پادشاهان هخامنشی معرفی کرد. در اطراف آرامگاه کوروش بزرگ، آثار بناهای باشکوهی وجود دارند که همگی مربوط به دوران حکومت هخامنشی است. گفته می‌شود که قدمت منطقه پاسارگاد به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد و امروزه به عنوان منطقه‌ی تاریخی شناخته می‌شود.

مقبره کوروش بزرگ در جایی واقع شده است که از هر طرف دشت پاسارگاد قابل دیدن است. این مقبره ارزشمند در حدود 11 متر ارتفاع و حدود 160 متر مساحت دارد.

معماری آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش که با نام پاسارگاد نیز شناخته می‌شود دارای یک معماری اصیل است که ترکیبی از معماری ایرانی، مصری و یونانی است. این آرامگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده که شامل پایه و اتاقکی با سقف شیب‌دار است.

مشخصات آرامگاه کوروش
مشخصات آرامگاه کوروش

پایه‌های مقبره از 6 پله سنگی تشکیل شده و در کل شامل 7 طبقه است که گفته می‌شود به دلیل مقدس بودن عدد هفت، مقبره را در 7 طبقه بنا کرده‌اند.

تمام بخش‌های مقبره کوروش از سنگ‌هایی با ضخامت بالا ساخته شده‌اند. فضای اتاقک مقبره حدود 2 متر ارتفاع دارد و سنگ‌های که برای دیوارها استفاده شده‌اند حدود 5/1 متر ضخامت دارند. همچنین سطح مقبره نیز با سنگ، فرش شده است.

مقبره کوروش در چه ساعاتی باز است؟

معمولاً از 8 صبح تا 5 عصر باز است اما ممکن است ساعات باز بودن آن در تعطیلی‌های رسمی و فصل‌های مختلف تغییر کند.

آدرس آرامگاه کوروش کجاست؟

مقبره کوروش در پاسارگاد در استان فارس قرار دارد که فاصله آن تا شیراز حدود 130 کیلومتر است. فاصله مقبره کوروش تا تخت جمشید حدود 80 کیلومتر است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *