منوی دسته بندی

گردش در شهر ساوه استان مرکزی

مقدمه

شهر ساوه در استان مرکزی شهری با اقلیم خشک و قدمت ۱۰۰۰ ساله از قدیم به شهر انارهای درشت و شیرین مشهور بوده است.

این شهر از جمله شهرهای توریستی ایران با جاده‌ای بسیار زیبا است که مناطق گردشگری را در خود جای داده است. آثار تاریخی بسیاری مربوط به دوره سلجوقیان در این شهر وجود دارد.

گنبد چهار سوق ساوه

این گنبد یکی از اماکن تاریخی در شهر ساوه است که حدود ۵ قرن قدمت دارد. هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی از این بنای تاریخی استفاده می‌شود اما بنای اولیه در دوران صفویه ساخته شده است.

گنبد چهار سوق ساوه
گنبد چهار سوق ساوه

این گنبد از بیرون دارای ساختار دوازده ضلعی و از درون دارای ساختار مدوری شکل است. این گنبد در گذشته به عنوان تکیه و محل برگزاری مراسم مذهبی و همچنین به عنوان زورخانه و محلی برای انجام ورزش‌های باستانی نیز استفاده شده است.

این بنا در سال ۱۳۶۵ در فهرست ملی آثار ایران به ثبت رسید. از قدیمی‌ترین آثاری که در این موزه به چشم می‌خورد می‌توان به ظروف سفالی بسیار قدیمی مربوط به ۴ تا ۵ هزار سال پیش، سکه‌های قدیمی و نسخ کهن مربوط به ۲۰۰ سال پیش و اشیایی دیگر اشاره نمود.

پارک جنگلی شهر ساوه

پارک جنگلی شهید چمران به مساحت ۱۰۷ هکتار که در جنوب غربی ساوه و در مجاورت جاده کمربندی همدان و در کنار شهرک حاج بلوک واقع شده است.

پارک جنگلی ساوه
پارک جنگلی ساوه

درختانی از قبیل کاج تهران، گل ابریشم، اقاقیا، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، ارغوان، زبان گنجشک، توت، پسته و زیتون در این پارک وجود دارند.

مسجد جامع ساوه

این مسجد از اماکن قدیمی به حساب می‌آید و ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. مسجد جامع شهر ساوه از اولین مساجد ساخته شده بعد از ورود اسلام به ایران است.

مسجد جامع ساوه
مسجد جامع ساوه

معماری اولیه آن به صورت شبستانی بوده که در طول سال‌های متمادی به شکل امروزی درآمده است. نقش‌ها، طرح‌ها و خطوط استفاده شده در معماری این مسجد همگی نشان از هنر هنرمندان در زمان سلجوقیان دارد.

باغ‌های انار

یکی از قسمت‌های جالب سفر، گشت‌و‌گذار در لابه‌لای درختان انار این شهر است. انار ساوه از بهترین و معروف‌ترین انارهای ایران است.

باغ انار در ساوه
باغ انار در ساوه

میوه مناطق گرمسیری که از درختان کوچکی با حداکثر ارتفاع ۶ متر به وجود می‌آید. بهترین سوغاتی که از این شهر می‌توانید با خود ببرید همین انار است.

آدرس

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *