منوی دسته بندی

کمک به پروژه آب انبار کوه هوا

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «آب انبار کوه هوا» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

کمک به پروژه آب انبار کوه هوا
کمک به پروژه آب انبار کوه هوا

منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور در جنوب استان فارس و در محدوده شهرستان‌های لامرد و خنج واقع شده است. این منطقه با داشتن تپه ماهورهای فراوان، تنگه‌های بکر و عمیق و پوشش گیاهی مناسب، زیستگاه بسیار مناسب انواع جانوران وحشی از قبیل پلنگ، گرگ، کفتار، کارکال، گربه جنگلی، گربه وحشی، روباه معمولی، شاه روباه، کل بز و سمور سنگی و انواع پرندگان می‌باشد.

گونه منحصر به فرد این منطقه قوچ و میش مینیاتوری لارستان (کوچکترین زیرگونه قوچ و میش وحشی دنیا) می‌باشد که هم اکنون تعداد قابل توجهی از آن در این منطقه زیست می‌کند.

حیوانات کوه هوا
حیوانات کوه هوا

منطقه کوه هوا به علت اینکه در جنوب ایران واقع شده از بحران خشکسالی رنج می‌برد. اکثر چشمه‌های منطقه خشک شده و حیات وحش برای دسترسی به آب مجبور به طی کیلومترها مسیر شده و از مناطق امن منطقه خارج می‌شوند. اکثر تلفات شکار غیرمجاز در فصل تابستان بر روی چشمه‌هایی رخ می‌دهد که تا مناطق امن کیلومترها فاصله دارد.

برای حل این مشکل از سال ۱۳۹۴ تا کنون اداره محیط زیست شهرستان لامرد و انجمن پایشگران زمین و زندگی علامرودشت با همکاری دوستداران طبیعت توانسته است تعداد ۱۰ آبشخور فعال در ارتفاعات منطقه برای استفاده حیات وحش احداث کند. وجود آبشخورها در ارتفاعات باعث می‌شود که حیات وحش در ارتفاعات باقی مانده و برای نوشیدن آب از رفتن به دامنه‌های منطقه خودداری کنند. ارتفاعات این منطقه برای حیات وحش بسیار امن می‌باشد.

تجربه نشان داده این آبشخورها در جذب حیات وحش موفق بوده است. از آنجا که این آبشخورها در ارتفاعات احداث شده است، تامین آب مصرفی آن با استفاده از دستگاه تانکر آبرسانی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد از شهر علامرودشت تامین می‌شود.

وجود آبشخورها در ارتفاعات، مسیر طولانی رفت برگشت از شهر علامرودشت به ارتفاعات منطقه همراه با گردنه‌های طولانی و خطرناک، هزینه زیاد استهلاک و زمان بر بودن، آبرسانی به هر آبشخور (به طور میانگین ۶ ساعت) دلیلی شد تا تصمیم به ساخت یک آب انبار بزرگ در ارتفاعات منطقه برای ذخیره آب برای آبشخورهای ساخته شده شود.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *