منوی دسته بندی

کمک به پروژه آبرسانی به آهوهای خراسان

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «آبرسانی به آهوهای خراسان – ضامن آهو» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

کمک به پروژه آبرسانی به آهوهای خراسان
کمک به پروژه آبرسانی به آهوهای خراسان

پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار یکی از زیستگاه‌های مهم آهوی ایرانی در کشور محسوب می‌شود. در گذشته به دلیل شکار بی‌رویه جمعیت وحوش منطقه با مشکل مواجه شده بود که به دلیل حفاظت مناسب و جلوگیری از تخلفات شکار، جمعیت وحوش در حال حاضر مناسب بوده و در حالت طبیعی و در صورت بارندگی مناسب وضعیت علوفه و پوشش گیاهی منطقه مناسب بوده و جوابگوی نیاز وحوش منطقه است.

معمولاً به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، حیوانات از این منطقه مهاجرت و به زیستگاه‌های دیگر می‌روند که این امر باعث تلفات حیوانات در کوریدورهای مختلف می‌شود.

قسمتی از این پناهگاه به دلیل مقابله با کانون‌های گرد و غبار، با همکاری اداره منابع طبیعی نهال کاری با آبیاری انجام شده است. این خود موید وضعیت بحرانی و شکنندگی زیست‌بوم مورد نظر است. قسمتی از این منطقه نیز در دهه‌های گذشته به زیر کاشت تاغ رفته است.

منبع اصلی و دائم آب شرب حیات وحش که از یک قنات تحت تملک اداره محیط زیست تامین می‌شود، به شدت کم آب شده و دبی ورودی نزدیک به صفر شده است. به گونه‌ای که طی دو سه سال گذشته آب بسیار کم به استخر وارد می‌شود و احتمال خشک شدن قنات افزایش یافته است. لذا لای‌روبی قنات جزء اولویت‌های کنونی است.

نقشه منطقه برای پروژه آبرسانی به آهوهای خراسان
نقشه منطقه برای پروژه آبرسانی به آهوهای خراسان

این قنات 6.5 کیلومتر طول دارد که 4.3 آن در در 10 سال گذشته سه بار لای‌روبی شده و دبی پایه حفظ شده است. 2.3 کیلومتر ابتدایی قنات از مادر چاه ریزش کرده و در 30 سال گذشته اصلاً تعمیر نشده است.

لذا انجمن نذرطبیعت در نظر دارد موارد زیر را طی این پروژه اجرا کند:

  • لای‌روبی قنات شیر احمد
  • خرید دو تانکر 10هزار لیتری به منظور استفاده در آبشخورهای سر محیط‌بانی شهید صادقی و آبشخور محیط‌بانی ضامن آهو در سپندزار به دلیل اینکه در صورت ریزش قنات و مسدود شدن آن تا زمان بازگشایی مجدد قنات منابع آب شرب حیات‌وحش به صورت دائم وجود داشته باشد و از خروج آهو از منطقه و پناهگاه به دلیل نیاز آبی جلوگیری به عمل آید.
  • لوله‌گذاری به طول 120 متر از دریچه مظهر قنات تا ورودی استخر قلعه شیر احمد به دلیل اینکه همان میزان کم آب نیز قابل هدایت به استخر باشد تا از اتلاف آب و نفوذ آب به داخل زمین و رشد گیاهانی مانند نی که باعث انسداد مسیر می‌شود جلوگیری به عمل آید.

امیدواریم زودتر این کار به اتمام برسد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *