منوی دسته بندی

غار سهولان در آذربایجان غربی

معرفی

غار سهولان (Saholan) از نوع آبی است که دومین غار آبی بزرگ ایران است.

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که سهولان به چه معنا خواهد بود؟ این اسم را به دلیل شرایط جوی و ظاهری که در این مکان مشاهده کنید نامگذاری کرده‌اند که به دلیل سردی است. در واقع سهولان را یخبندان می‌نامند.

برای آنکه بتوانید تمامی بخش‌های غار را بررسی کنید حدود سه ساعت زمان نیاز دارید که زمان نسبتاً زیادی خواهد بود، بنابراین برای دیدن این غار سعی کنید که از عجله کردن پرهیز کنید.

از نظر ارتفاع این غار در زمره غارهای بسیار بلند قرار دارد که شاید ارتفاع آن به حدود ۵۰ متر هم برسد. عمق آب این غار حدود ۲۰ متر است.

از نظر ظاهری شاید این غار را مشابه با غارهای دیگر در ایران ببینید زیرا همان قندیل‌های بزرگ در این غار هم مشاهده می‌شوند.

در غارهای آبی باید با استفاده از وسایلی مانند قایق، جلیقه نجات و … از غار بازدید کنید. بدین منظور در این غار هم بدون این وسایل تردد برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود. در بخش‌هایی که آب دیده می‌شود قایق‌های پارویی قرار داده شده تا افراد بتوانند از آنها استفاده کنند.

قایق ها در غار سهولان
قایق ها در غار سهولان

آبی که در قسمت‌های غار سهولان مشاهده می‌کنید آب‌هایی هستند که شفاف و زلال به نظر می‌رسند.

زمانی که به غار سهولان وارد می‌شوید یکی از چیزهایی که می‌تواند شما را به خود جذب کند در رابطه با لانه‌های کبوتر خواهد بود. این لانه‌های کبوتر به دلیل شرایط جوی که در این فضا وجود دارد به تعداد زیادی دیده می‌شوند که البته شاید در زبان محلی با نام کونه کوتر هم از این غار یاد شود.

کبوترها در غار
کبوترها در غار غار سهولان در آذربایجان غربی

بر روی دیوارهای این غار می‌توانید نقش‌هایی را مشاهده کنید که بر روی سنگ‌هایی از نوع آهکی هک شده‌اند. بر اساس آنچه مردم از این نقش‌ها استنباط کرده‌اند، هر یک اسمی را برای آنها انتخاب کرده‌اند که شاید هیچ ارتباطی با نقش اصلی هم نداشته باشد.

برای ورود به این غار دو مسیر وجود دارد که برای هدایت گردشگران بیشتر از یک مسیر وارد می‌شوند. تعداد پله‌هایی که برای پایین رفتن از این غار مشاهده می‌کنید در حدود ۱۰۶ پله است.

پله های غار سهولان
پله های غار سهولان

برای سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف غار تابلوهایی برای راهنمایی افراد قرار داده شده‌اند که می‌توانند به خوبی مسیر را به شما نشان دهند.

برای آنکه بتوانید به بالاترین نقطه از غار سهولان برسید باید در حدود ۱۷۰ پله را بالا بروید. در این مسیر چیزهای زیادی را مشاهده می‌کنید که از جمله آنها می‌توانیم به تونل‌های بسیار باریکی اشاره کنیم. همچنین حوضچه‌هایی که می‌توانند زیبایی را به شما نشان دهند. اما زمانی که به بالاترین بخش می‌رسید در حدود 50 متر از زمین ارتفاع گرفته‌اید.

برای آنکه بتوانید شبی را راحت به سر کنید و در صبح روز بعد به این غار بروید، بهترین مکان برای شما هتل‌هایی هستند که با قیمتی متوسط اما امکاناتی خوب در بوکان ارائه خدمت می‌دهند. علاوه بر آن افرادی که مسیر مهاباد برای آنها راحت‌تر است می‌توانند از مهاباد هتلی را رزرو کنند و شب را در آنجا سپری کنند.

افرادی که در این استان ساکن هستند به عنوان یکی از تفریح‌های پایان هفته خود به این مکان زیبا می‌روند.

چه قدر زمان برای بازدید از این غار مناسب است؟

تقریباً 30 دقیقه تا یک ساعت کافی است اما با قایق حدود 15 دقیقه کافی است. برای مشاهده بهتر این غار می‌توانید تا سه ساعت زمان بگذارید.

این غار در چه ساعاتی باز است؟

زمان بازدید از این غار از ساعت نه صبح تا حدود پنج عصر است. در بعضی از ماه‌ها ممکن است این ساعت تغییر کند.

آدرس غار سهولان چیست؟

این غار در حد فاصل بین بوکان و مهاباد در استان آذربایجان غربی می‌باشد. این غار نسبت به مهاباد 42 کیلومتر فاصله دارد و با ارومیه حدود 150 کیلومتر فاصله دارد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *