منوی دسته بندی

روستای نایبند در خراسان جنوبی

معرفی روستا

در بین روستاهای زیبای ایران قصد داریم که روستای نایبند در کویر طبس را معرفی کنیم که این روستا در استان خراسان جنوبی قرار دارد. آب‌وهوای این روستا خنک است و برای گردشگری در فصل تابستان مناسب است. علت آب‌وهوای خنک نایبند، کوهستانی بودن این منطقه است.

در بیشتر روستاهایی ایران به دلیل دوری از زندگی شهرنشینی این زیبایی نیز وجود دارد، همچنین آب‌وهوایی خوب و خنک هم یکی از ویژگی‌های مشترک در روستاهای کوهستانی به شمار می‌رود اما شاید پیدا کردن چنین روستایی در گرمای طبس کمی غیرقابل باور باشد. با وارد شدن به این روستا زیبایی‌های نهفته در آن چشم‌های شما را به خود جلب خواهد کرد.

از نظر ظاهری، روستای نایبند به صورت پلکانی است و مانند روستاهایی همچون ماسوله به نظر می‎رسد. وجود خانه‌هایی پلکانی در این منطقه علامتی از حضور این روستا در یک منطقه با آب‌وهوای محصور شده است. معمولا در چنین روستاهایی آب‌وهوایی گرم احساس نمی‌شود.

در نایبند طبس از نظر کشاورزی و کار به دلیل خشک بودن زمین‌ها معمولا کشت گندم و جو در اولویت قرار دارد و همچنین سرسبزی این منطقه به خاطر درختان نخل فراوان است. در اطراف این روستا درختان نخل زیادی وجود دارند.

درختان نخل در روستای نایبند طبس
درختان نخل در روستای نایبند طبس

اگر از ارتفاع ترسی ندارید، سعی کنید تا به بالاترین نقطه از روستای نای‌بند بروید. قرار گرفتن در مناطق بالادست می‌تواند شما را به بالاترین نقطه از درختانی که میوه‌هایی بر روی خود دارند برساند. هرچه بالاتر بروید هوایی سردتر را تجربه می‌کنید. از آن بالا می‌توانید به پایین دست خود نگاهی کنید و از مناظر لذت ببرید.

بافت روستای نایبند بافتی قدیمی است، بنابراین در مسیر رفت و برگشتی که دارید باید از کوچه‌هایی عبور کنید که تنگ بوده و تنها برای رفت و آمد انسان و حیوانات می‌باشد. علاوه بر آن راه‌هایی سنگی هم وجود دارند که معمولا این راه‌ها بسیار سخت هستند و همه افراد توانایی عبور از آن را ندارند.

خوشبختانه در این روستا قنات‌های بسیاری وجود دارند و علاوه بر آن چشمه‌هایی هم به صورت طبیعی دیده می‌شوند که برای درختان میوه از آنها استفاده می‌شود.

جمعیتی که در گذشته در این روستا حضور داشتند نسبت به جمعیت امروز بیشتر بود اما هنوز هم برخی از افراد به این زندگی عادت دارند و زندگی در شهرها برای آنها سخت است، بنابراین به اصل خود پایبند بوده و سبب حفظ شدن عطر و بوی زندگی در این روستا هستند.

معمولاً بهترین زمان برای رفتن به این روستا اردیبهشت ماه است.

دیدنی‌های روستای نایبند

از بین دیدنی‌هایی که در نایبند می‌توانیم مشاهده کنیم چشمه‌های آب سرد و آبگرم برای مقاصد درمانی و خوراکی است. از بین این چشمه‌ها دو مورد بسیار مشهور هستند که چشمه آبگرم با نام دیگ رستم و دیگری چشمه زردگاه است. علاوه بر آن یک چشمه با آب از نوع گوگرد و دمای بسیار بالا هم وجود دارد که دیدن آن بسیار جذاب است. از این چشمه‌ها می‌توان برای گردشگری سلامت استفاده کرد.

علاوه بر چشمه‌ها، یکی از دیدنی‌ها را می‌توان غارهای این روستا دانست. اگر از دور نگاهی به روستای نایبند داشته باشیم متوجه خواهیم شد که نقاطی با فرورفتگی همانند غار دیده می‌شوند. در گذشته زندگی غارنشینی در این روستا بسیار رایج بود.

دیدنی دیگری در این روستا درختان نخلی است که به فاصله‌های یکسان در اطراف این روستا وجود دارند. درختانی که قامت آنها بسیار بلند است.

آدرس

در جنوب طبس بخشی با نام دیهوک وجود دارد و روستای نایبند در این بخش واقع شده است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *