منوی دسته بندی

روستای ابیانه در اصفهان

ابیانه یکی از روستاهای استان اصفهان و در نزدیکی شهر کاشان واقع شده است. روستای ابیانه را می‌توان به عنوان یکی قطب‌های گردشگری در ایران معرفی کرد که هر ساله تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی برای بازدید از این روستا به سمت استان اصفهان و شهر کاشان جذب می‌کند.

این روستا در تمام فصل‌های سال جذاب و دیدنی است و گردشگران در هر زمان که بخواهند می‎تواند به این روستای زیبا سفر کنند.

مسیر ابیانه به شکلی است که گردشگران به سادگی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

با روستای ابیانه آشنا شوید

روستای ابیانه در یکی از مناطق خوش آب و هوای ایران قرار دارد. از ویژگی‌های این روستا می‌توان به سنتی بودن فضای آن و پوشش ساکنین اشاره کرد. به همین دلیل زمانی که گردشگران خارجی وارد این روستا می‌شوند، با یک طبیعت بکر و محیطی کاملاً سنتی مواجه می‌شوند که از نگاه آنها بسیار جذاب است.

روستای ابیانه در اصفهان
روستای ابیانه در اصفهان

ریشه نام ابیانه، به واژه محلی «ویونا» بر می‌گردد که در واقع در ابتدا به آن اویانه گفته می‌شد و با گذشت زمان تبدیل به ابیانه شد.

روستای ابیانه دارای 7 رشته قنات است که باعث شده اهالی این روستا بتوانند از طریق کشاورزی و باغداری امرار معاش کنند. البته نکته جالبی که در مورد این روستا وجود دارد این است که زنان و مردان به یک نسبت در فعالیت‌های کاری و اقتصادی سهم دارند. کشاورزان و باغداران این روستا تقریباً تمام میوه‌جات، سبزیجات و صیفی‌جات را در مزارع و باغ‌های خود کاشت و برداشت می‌کنند.

بخش دیگری از رونق اقتصادی این روستا بر پایه تولید صنایع دستی استوار است. به عنوان مثال فرش و گیوه، بخشی از صنایع دستی و سوغات روستای ابیانه محسوب می‌شود که از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار هستند.

از عجایب این روستا می‌توان به آب و هوای معتدل آن اشاره کرد. در واقع استان اصفهان و شهر کاشان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در بخش کویری ایران قرار دارند اما روستای ابیانه در بخش کوهستانی قرار گرفته که وجود کوهپایه‌های اطراف آن کمک کرده تا از بسیاری تغییرات محیطی در امان بماند.

ابیانه در کوهپایه ساخته شده است
ابیانه در کوهپایه ساخته شده است

رشته کوه‌های اطراف روستا نیز باعث شده‌اند تا در فصل‌هایی که بارش باران و برف اتفاق می‌افتد، آب مورد نیاز این روستا از طریق ذخیره در قنات‌ها تامین شود.

آشنایی با معماری ابیانه

به طور کلی تمام سازه‌های روستای ابیانه به شکلی است که در ارتفاع قرار دارند و نمای آنها کاملاً شکل سنتی دارد. تا حدودی می‌توان گفت که خانه‌ها و بناهای روستای ابیانه، به لحاظ موقعیت خود که به شکل پلکانی ساخته شده‌اند، شباهت بسیار زیادی با روستای ماسوله دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در معماری خانه‌های این روستا دیده می‌شود، رنگ قرمز آنها است. خاکی که در ساخت بناهای ابیانه به کار رفته است، خاک سرخ است که متعلق به معدنی با خاک سرخ است در نزدیکی روستا قرار دارد.

طرح قدیمی و سرخ رنگ این روستا
طرح قدیمی و سرخ رنگ این روستا

خاک سرخ دارای استحکام بسیار بالایی است و گفته می‌شود که هر چه زمان بگذرد و این خاک باران بیشتری ببیند، محکم‌تر خواهد شد. گفته می‌شود که بخشی از معماری و ساختمان‌های موجود در این روستا به دوران حکومت سلجوقی، صفوی و قاجار بر می‌گردد.

خانه‌های مربوط به دوران حکومت سلجوقی، بدون حیاط ساخته شده‌اند، اما طراحی آنها به شکلی است که در طبقه بالا دارای ایوان‌های بزرگی هستند.

کوچه این روستا
کوچه این روستا

تاریخ دقیقی از قدمت این روستای تاریخی و زیبا در دسترس نیست، اما برخی از باستان شناسان قدمت آن را در حدود 1500 سال تخمین زده‌اند. گفته می‌شود که ابیانه قدیمی‌ترین مکان در اطراف دشت کویر است که هنوز هم قابل سکونت است.

هتلی با نام هتل ویونا ابیانه به سبک قدیمی در این روستا ساخته شده است که می‌توانید در آن اقامت داشته باشید.

روستای تاریخی و توریستی ابیانه در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اماکن دیدنی روستای ابیانه

روستای ابیانه علاوه بر داشتن معماری جذاب از نگاه گردشگران، دارای امکان دیدنی دیگری نیز است که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • مسجد جامع ابیانه
  • زیارتگاه هینزا
  • زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی (ع)
  • آتشکده ابیانه
  • مسجد حاجتگاه
  • مسجد پرزله
  • قلعه‌های ابیانه
  • آسیاب‌های ابیانه
  • آب انبارهای ابیانه
  • موزه مردم شناسی
  • مسجد یوسمون

آدرس روستای ابیانه کجاست؟

ابیانه در 40 کیلومتری شهر نطنز، 70 کیلومتری کاشان و در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده است. گردشگران به سادگی می‌توانند از مسیر شهر اصفهان و کاشان به سمت روستای ابیانه بروند. همچنین ساده‌ترین مسیری که شما را به سمت روستا می‌برد، خروجی ابیانه است که پس از شهر کاشان قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *