منوی دسته بندی

مخزن آب برای روستاهای میزبان گاندو

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «خرید مخزن آب برای روستاهای میزبان گاندو» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

مخزن آب برای روستاهای میزبان گاندو
مخزن آب برای روستاهای میزبان گاندو

بی آبی مشکل بزرگی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرهای جنوبی و ساحل نشین است و روستاهای محدوده منطقه حفاظت شده گاندو در شهرستان چابهار و سرباز نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به گفته مسئولین همه روستاهای این شهرستان با حدود ۵۰ تانکر آبرسانی سیار می‌شوند و نیاز است با افزایش تانکرها و پرداخت بدهی‌های معوقه شرکت آب و فاضلاب روستایی بخشی از مشکلات کم آبی در منطقه مرتفع شود.

مخزن آب برای روستاهای میزبان گاندو
مخزن آب برای روستاهای میزبان گاندو

با توجه به فصل گرما و کمبود آب در مناطق روستایی اهالی روستا آب مورد نیاز خود را از هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران و استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال‌ها تأمین می‌کنند و این کار باعث بروز تعارضاتی بین تمساح و انسان شده است زیرا تمساح‌ها در این فصل مهاجم بوده و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم‌گذاری نموده‌اند دفاع می‌کنند که نزدیک شدن هر موجودی از جمله انسان را هم به منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند.

در اتفاقی که در آخرین روزهای تیرماه سال ۱۳۹۸ در روستای مولاآباد رخ داد، در اثر حمله یک تمساح پوزه کوتاه (گاندو) به یک دختر بچه ده ساله در منطقه کشاری واقع در شهرستان سرباز که برای تهیه آب به یک برکه زیست تمساح نزدیک شده بود، دست راستش آسیب دید و علیرغم تلاش پزشکان برای نگهداشتن بافت قطع شده، پیوند آن بی‌نتیجه ماند و دست کودک قطع شد.

کودکان آسیب دیده از حمله تمساح گاندو
کودکان آسیب دیده از حمله تمساح گاندو

در اتفاقی دیگر یک پسر بچه بنام زکریا چرخ هنگام نزدیک شدن به برکه آب در رودخانه سرباز در اثر حمله یک تمساح یک پایش مصدوم شد و خوشبختانه شدت جراحت پائین بود.

در سال‌های اخیر چندین کودک در اثر حمله تمساح جان خود را از دست داده یا مجروح شده‌اند و همگی آنها به این دلیل بوده که آنها برای تهیه آب به برکه‎‌های طبیعی تمساح نزدیک شده‎اند و برای رفع این مشکل باید چاره‎ای اندیشیده شود.

انجمن نذرطبیعت که یک سازمان غیردولتی می‌باشد در راستای اهداف خود برای حفاظت از حیات وحش از راه‌های مختلف قصد دارد برای کاهش تعارض بین انسان و تمساح‌های در خطر انقراض گاندو نسبت به اهدای چندین مخزن ذخیره آب به تعدادی از روستاهایی که بیشترین حادثه در آنها رخ داده است اقدام نماید.

این مخازن تحویل دهیاری و شورای روستا می‌شوند تا پس از نصب در داخل روستا توسط تانکرهای آبرسان آبگیری شوند و مردم روستا برای رفع نیازهای خود از آنها استفاده نمایند و کمتر به محل زیست تمساح‌ها نزدیک شوند.

مخزن‌های فوق باید با بلوک سیمانی محصور گردند تا از تابش آفتاب و… در امان بمانند.

هزینه دیوار کشی و آبگیری این مخزن‌ها نیز بایستی توسط مسئولین ذیربط یا خیرین تأمین گردند و ما در ابتدا قصد داریم مخزن‌ها را در اسرع وقت تهیه و به روستاها ارسال نماییم و در فاز بعدی در صورتی که حامیان طبیعت آمادگی داشتند هزینه‌های مازاد (دیوار کشی و آبگیری) را هم جمع‌آوری نماییم.

تعداد ۴ عدد مخزن آب ده هزار لیتری پلاستیکی سه لایه برای چهار روستای مولاآباد ۱ و ۲ ، ازاتی علیا و ازاتی سفلی در نظر گرفته شده است که با احتساب هزینه حمل و نقل حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود اما با مشارکت شرکت مجتمع پلاستیکی طبرستان مبلغ ۱۸ میلیون تومان برای این پروژه مورد نیاز است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *