منوی دسته بندی

حمایت از پلنگ میناب

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «حمایت از پلنگ میناب» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

حمایت از پروژه پلنگ میناب
حمایت از پروژه پلنگ میناب

هر روز گزارش‌های زیادی از تعارض پلنگ با دامداران در شرق استان هرمزگان به گوش می‌رسد. طعمه طبیعی پلنگ در این مناطق خیلی کم شده است و دلایل مختلفی دارد مثل بیماری و شکار بیرویه. در سال‌های گذشته کارهایی برای کاهش تعارض پلنگ انجام شده است مثل سال گذشته که با همکاری کمپین نذرطبیعت حدود ۱۲۰۰ راس دام واکسینه شدند.

جزئیات طرح

بیشترین دامدارانی که با پلنگ تعارض شدیدی دارند در مناطق کوهستانی دور از روستا زندگی می‌کنند که به انرژی برق نیز دسترسی ندارند و یکی از مواقعی که این تعارض زیاد پیش می‌آید هنگام شب و در تاریکی است که پلنگ یا گونه گوشت‌خوار دیگری به آغل دام‌ها حمله می‌کند.

دو سال قبل برای یکی از دامداران یک چراغ دیواری خورشیدی خریداری شد و روی آغل دام‌ها نصب گردید و تاثیر خیلی مثبتی داشت.

چراغ دیواری خورشیدی
چراغ دیواری خورشیدی

نذرطبیعت قصد دارد در ۲۰ روستای شرق هرمزگان که بررسی شده‌اند به دامدارانی که تعارض شدیدی با حیات وحش دارند چراغ‌های خورشیدی اهدا کند تا در آغل‌های خود نصب کنند.

اهداف پروژه و نتایج مورد انتظار

یکی از اهداف اصلی اجرای این پروژه کم کردن تعارض دامداران با پلنگ و دیگر گوشت‌خواران است. در گذشته که فقط در بعضی از مناطق با دامداران همکاری داشته‌ایم خیلی تاثیر مثبتی داشته است و این بار قصد داریم همکاری بیشتری انجام دهیم. وقتی با چنین روشی بتوانیم به دامداران آسیب دیده کمک کنیم قطعاً تاثیر خیلی زیادی در ارتباط مردم منطقه با حیات وحش دارد.

در سال‌های گذشته در روستاهایی که به آنان خدماتی بابت جبران صدمات پلنگ انجام دادیم نتایج مثبتی داشته است، مثلاً در این مناطق هیچ پلنگی کشته نشد. امیدواریم بتوانیم به دیگر مناطق نیز با اجرای این طرح و طرح‌های دیگری که بابت کاهش تعارض هست کمک‌های بیشتری انجام دهیم تا تاثیرات بهتری مشاهده کنیم.

شرح وضعیت موجود منطقه پیشنهادی

منطقه مورد نظر در شرق استان هرمزگان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور هستند که بخشی از مردم هنوز در خانه‌های کپری (با برگ درخت نخل ساخته می‌شود) زندگی می‌کنند و به دلیل دورافتاده بودن مناطق مورد نظر از خیلی از خدمات که حقشان است محروم هستند و به علت عدم پرداخت خسارت پلنگ شاهد کشته شدن یک پلنگ بودیم.

پلنگ میناب
پلنگ میناب

در چند ماه گذشته چندین پلنگ میناب در شرق هرمزگان به دلیل تعارض شدید کشته شدند و متاسفانه تمام آنها با روش مسموم کردن لاشه از بین رفتند. قطعاً گوشت‌خواران دیگری نیز از این لاشه‌ها تغذیه کرده‌اند.

این مناطق یکی از بهترین زیستگاه‌های خرس سیاه آسیائی است و بیشتر تصاویری که در سه سال اخیر از خرس سیاه در هرمزگان منتشر شده است در همین مناطق تهیه شده است. بیشترین جمعیت شاه روباه نیز در همین مناطق به ثبت رسیده است.

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تمامی گوشت‌خواران منطقه نابود می‌شوند.

تحلیل دست اندرکاران

در اجرای این پروژه نیاز به نیروی زیادی نیست. کرایه کردن یک ماشین و چند راهنمای محلی با الاغ کافی است.

راهنمایان محلی
راهنمایان محلی

اکثر این دامداران در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند که با ماشین نمی‌شود به محل اسکان دامدار رفت باید با راهنما و الاغ به انجا سفر کرد.

شرح فعالت‌های پروژه و زمانبندی آنها

با اجرای پروژه به این مناطق سفر می‌کنیم و این چراغ‌های خورشیدی را در اختیار آنان قرار می‌دهیم. بیشترین زمانی که دامداران به این چراغ‌ها نیاز دارند در همین فصل (تابستان) است چون دام‌های آنها در حال زایمان هستند. مناطق مورد نظر پراکنده و صعب‌العبور هستند و اجرای این پروژه حدود یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *