منوی دسته بندی

جنگل ابر شاهرود

معرفی جنگل ابر شاهرود

در استان سمنان مناطق طبیعی زیبایی وجود دارند که یکی از آنها جنگل ابر شاهرود است.

زمانی که از سمنان صحبت می‌کنیم شاید فکر کنیم که این استان یک استان خشک و کویری با آب‌وهوایی آفتابی و گرم است. در حالی که این تصور اشتباه است.

قدمت جنگل ابر شاهرود حدود ۴۰ میلیون سال است. چهل میلیون سالی که این طبیعت زیبایی‌اش را حفظ نموده اما زمانی که انسان به آن راه پیدا می‌کند می‌تواند این زمان را کمتر کند و موجب خرابی‌هایی در آن شود. جنگلی که در این منطقه وجود دارد از نوع هیرکانی است.

این جنگل به عنوان میراث طبیعی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

همان طور که از اسم جنگل ابر مشخص است، این جنگل در جایی قرار دارد که شما در آن در بالای ابرها خواهید بود. پرواز بر روی ابرها در این جنگل به خوبی احساس می‌شود، یعنی شما در زمان حضور در آن منطقه حقیقتا در بالای ابرها خواهید بود.

جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر شاهرود

وسعتی که برای این جنگل تخمین زده شده در حدود ۳۵ هزار هکتار است. سرسبزی در این جنگل موج می‌زند. شما را به یاد جنگل‌های شمال می‌اندازد. این مکان آنقدر با ارزش است که به ثبت ملی رسیده است.

برای آنکه مسیر این جنگل را طی کنید، دیدنی‌های زیادی انتظار شما را می‌کشند. مثلا باید از یکی از معروف‌ترین شهرهایی شاهرود به نام بسطام گذر عبور کنید و در نهایت به مقصد نهایی خود برسید.

افرادی که دوست دارند تا پیمایش کوه را انجام دهند، به آنها توصیه می‌شود تا از کوه‌نوردی در جنگل ابر شاهرود لذت ببرند. خودروی خود را در پایین‌دست قرار دهید و بقیه مسیر را پیاده طی کنید. حتی می‌توانید دوچرخه‌ای را با خود به همراه بیاورید و از این کار هم لذت ببرید. اگر پیاده روی را آغاز کنید قطعا در چند ساعت بعد به مکان اصلی می‌رسید.

در مسیر خود بسیاری از جاذبه‌های طبیعی را مشاهده خواهید کرد که قطعا دلتان برای آنها تنگ خواهد شد زیرا تنوع زیادی دارد. مثلا در راهی که می‌روید می‌توانید پستی و بلندی‌هایی را ببینید که در دل این جنگل ابر قرار گرفته‌اند. همچنین جاده‌هایی وجود دارند که در روزهای آفتابی خاکی هستند اما اگر کمی بارانی شود به گل تبدیل خواهند شد. علاوه بر آن در مسیر اصلی خود می‌توانید چشمه‌هایی را ببینید که از آب مملو شده و همچنین آبشارهایی هم وجود دارند که از دل کوه جاری می‌شوند. طراوتی که ناشی از پرتاب قطرات آب از این چشمه‌ها بر روی صورت شما وجود دارد با هیچ چیز قابل مقایسه نخواهد بود.

در جنگل ابر شاهرود گیاهانی که در طب سنتی خواص درمانی دارد بخصوص در نواحی بالادست یافت می‌شود. گیاهانی که در کوه رویش پیدا می‌کنند در این منطقه بسیار زیاد وجود دارند. بنابراین افرادی که به این علم آشنا هستند برای چیدن این گیاهان هم می‌توانند به جنگل ابر سفر کنند. دقت کنید که هر گیاهی را نچینید.

از دیگر دیدنی‌هایی که می‌توانیم در جنگل ابر شاهرود مثال بزنیم دیدن پرنده‌های خاص است زیرا در تمام سال پرنده‌های متنوعی به دلیل آب‌وهوایی که در جنگل ابر شاهرود وجود دارد به آنجا می‌آیند، بنابراین با یک تیر دو نشان خواهید زد. هم می‌توانید از طبیعت دیدن کنید و گونه‌های گیاهی را از نزدیک ببینید و هم اینکه از دیدن پرندگان لذت ببرید.

آبشار آلوچال

از آبشارهایی که در این مسیر وجود دارند می‌توان آبشار شرشر و همچنین آبشار معروف آلوچال نام برد. علاوه بر این دو آبشار، در مسیر خود آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی را می‌بینید اما یکی از بهترین‌های آن را می‌توان به این دو اختصاص داد. برخی از مسیرهای دسترسی کمی سختی دارند بنابراین اگر نمی‌توانید اصلا به آنها وارد نشوید زیرا می‌تواند به بدن شما آسیب برسانند.

برای اینکه بتوانید این آبشار را با طول چند متری آن مشاهده کنید باید از آزادشهر کمی جلوتر بروید. اگر از اهالی آنجا در خصوص مسیر روستای ابر بپرسید به شما آدرس دقیق‌تری را می‌دهند. در انتهای آن کوهی را در روستایی با نام شیرین‌آباد می‌بینید که این آبشار دقیقا در همان جا قرار گرفته است.

کلیپی از جنگل ابر شاهرود

چرا به اینجا جنگل ابر می‌گویند؟

چون ابرها در بالای جنگل قرار دارند و شما در بالای ابرها قرار می‌گیرید.

آیا این جنگل ابر خطرناک دارد؟

اگر مسیر را بلد نباشید ممکن است در پیچ در پیچ جاده گم شوید. ابر و مه غلیظ در راه وجود دارد که ممکن است راه را به درستی مشاهده نکنید. حیوانات وحشی نیز در این جنگل وجود دارند.

آدرس جنگل ابر شاهرود کجاست؟

این جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شهر شاهرود در مسیر شاهرود به آزادشهر بعد از پلیس راه در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *