منوی دسته بندی

کمک برای جبیرهای سرگردان عباس آباد

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «جبیرهای سرگردان عباس آباد» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

کمک برای جبیرهای سرگردان عباس آباد
کمک برای جبیرهای سرگردان عباس آباد

پناهگاه حیات وحش عباس آباد در استان اصفهان با وسعت بیش از ۳۰۵۴۳۳ هکتار در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع شده است و به لحاظ جغرافیایی در شهرستان نایین و بخشی از آن در شهرستان جدید خور و بیابانک قرار دارد و و مدیریت این منطقه بر عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین می‌باشد.

کمک برای جبیرهای سرگردان عباس آباد
کمک برای جبیرهای سرگردان عباس آباد

این منطقه مشتمل بر دشت‌ها و سلسله کوه‌های به هم پیوسته است که زیستگاه بکر و دست نخورده‌ای را در قلب کویر برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم آورده است.

تاکنون ۴۳ گونه پستاندار، ۷۵ گونه پرنده بومی، ۴۲ گونه خزنده و طیف وسیعی از پرندگان مهاجر در این منطقه شناسایی شده است.

این منطقه یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های گربه‌سانان و سگ‌سانان کشور را در خود جای داده است، بطوری که از ۸ گربه‌سان فعلی کشور ۶ گونه (پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال، گربه پالاس) و از ۶ گونه سگ‌سان کشور ۵ گونه (گرگ، شغال، شاه روباه، روباه شنی و روباه معمولی) در این منطقه زندگی می‌کنند.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد و زیستگاه‌های مجاور به لحاظ وجود جمعیت‌های زادآور و تمام فصل هوبره، بسیار شاخص و ممتاز می‌باشد.

گونه‌های جانوری متعدد دیگری نیز در این منطقه دیده می‌شوند که مهمترین آنها جبیر، آهو، قوچ و میش، کل و بز می‌باشند که به علت حضور گربه‌سانان با ارزش در این محدوده، حفاظت از جمعیت علف‌خواران برای تأمین طعمه آنها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

جبیرهای سرگردان عباس آباد
جبیرهای سرگردان عباس آباد

با توجه به خشسالی پی در پی دو سال اخیر و خشک شدن گیاهان بوته‌ای از جمله شور و قلم متأسفانه شاهد کوچ جبیرها از داخل پناهگاه به مناطق ناامن دیگر هستیم. بنا به پیشنهاد محیط‌بانان و تأیید هیئت علمی نذرطبیعت تصمیم گرفته شد به میزان چهار تن علوفه به منطقه ارسال نماییم تا در نقاط امن توزیع گردند و مانع از مهاجرت جبیرها شوند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *