منوی دسته بندی

کمک برای تامین انرژی خورشیدی روستای لیپار

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «انرژی خورشیدی روستای لیپار» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

تامین انرژی خورشیدی روستای لیپار
تامین انرژی خورشیدی روستای لیپار

لیپار، روستایی از شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است که بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن زیر سه خانوار بوده ‌است و ۲۲ ساکن کوچک و بزرگ دارد.

در سفری که گروه نذرطبیعت در نیمه مهرماه سال ۹۸ برای اجرای پروژه مهر با گاندو و توزیع بسته‌های نوشت‌افزار بین دانش‌آموزان روستاهای ساکن منطقه حفاظت شده گاندو داشتند، طی بازدیدی از لیپار با این روستا و ساکنین آن آشنا شدند.

چیزی که این انجمن را بر آن داشت تا برای این روستای دو خانواره قدمی بردارد همت اهالی بویژه بزرگ روستا بنام دادشاپور است.

دادشاپور سال‌ها است برای حفاظت از لاک‌پشت‌های سبز که برای تخم‌گذاری به ساحل این روستا می‌آیند تلاش می‌کند و با محیط‌بانان شهرستان چابهار همکاری خوبی دارد.

دادشاپور علیرغم کوچ همه ساکنین این روستای ساحلی حاضر نشده زادگاه خود را ترک کند و در سخت‌ترین شرایط بدون داشتن آب، برق و امکانات بهداشتی در لیپار زندگی می‌کند و به خاطر جمعیت پایین لیپار امکانات اولیه به آنجا نرسیده است.

یکی از فرزندان وی که حالا بالای چهل سال سن دارد از کودکی در اثر حادثه‌ای آسیب روحی‌روانی دیده و تاکنون بهبود نیافته است و گروه نذرطبیعت نیز پیگیر اعزام این فرد به تهران و معاینه و درمان توسط متخصصان روانپزشکی می‌باشد.

خانواده دادشاپور
خانواده دادشاپور

لاک‌پشت سبز گونه‌ای درخطر انقراض است و یکی از هشت گونه لاک‌پشت‌های دریایی است که در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کند.

ساحل روستای لیپار یکی از نقاط مهم تخم‌گذاری این گونه لاک‌پشت محسوب می‌شود.

طی بررسی‌های صورت گرفته تصمیم گرفتیم پنج کپر موجود در روستا را به برق خورشیدی مجهز کرده و یک سیستم را برای حداقل یک یخچال و پنکه تهیه کنیم.

برآورد اولیه نذرطبیعت برای این مجموعه حدود سی میلیون تومان است و در حال رایزنی با چند شرکت تولید و واردکننده تجهیزات انرژی خورشیدی هستند تا بتواند بالاترین کیفیت و بهترین قیمت را دریافت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *