منوی دسته بندی

غار ده شیخ با ۱۳۵ میلیون سال قدمت

معرفی غار ده شیخ

استان کهکیلویه و بویراحمد که با داشتن طبیعتی بی‌نظر، یکی از نقاط ایران است که با جذابه‌های طبیعی، به جذب گردشگر کمک کرده است. یکی از این جاذبه‎‌ها غار ده شیخ است.

غار ده شیخ یکی از غارهای استان کهکیلویه و بویراحمد است که در حوالی شهر سی‌سخت قرار دارد.

جاده‌ای که به این غار می‌رسد
جاده‌ای که به این غار می‌رسد

این غار یکی از غارهای ایران است که چشم تمام بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند. نکته جالبی که در مورد این غار وجود دارد این است که تا قرن‌ها کسی از وجود چنین مکان طبیعی و با ارزشی اطلاعی نداشت، تا اینکه در زمستان سال ۱۳۸۹ یک چوپان زمانی که به دنبال گله گوسفندان بود، خیلی اتفاقی متوجه وجود این غار شد.

پس از کشف این غار تاکنون محققان توانسته‌اند ۳ مرحله اکتشاف بر روی آن انجام دهند. کارشناسان معتقداند که هنوز هم بخشی‌هایی از این غار برای آنها شناخته شده نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

بررسی این غار از نگاه زمین‌شناسی

تحقیقاتی زمین‌شناسی که بر روی این غار انجام شده است، نشان می‌هد که شکل‌گیری این غار آهکی به دوره دوم زمین‌شناسی مربوط می‌شود. این غار مربوط به ۱۳۵ میلیون سال قبل است.

غار ده شیخ دنا
غار ده شیخ دنا

چیزی که در فضای غار کاملاً واضح است، بارش نزولات جویی به داخل فضای غار است که در بلند مدت باعث ایجاد حفره‌های بسیار بزرگی شده است، سپس از راه یافتن آب از دورن این حفره‌ها به بیرون غار، باعث تشکیل قندیل‌های بزرگی شده است که همین قندیل‌ها در برخی از نقاط تبدیل به تونل شده‌اند.

قندیل‌ها در غار ده شیخ کهگیلویه و بویراحمد
قندیل‌ها در غار ده شیخ کهگیلویه و بویراحمد

از ویژگی‌های منحصر به فرد غار ده شیخ این است که بازدیدکنندگان می‌توانند در فصل‌های سرد، هوایی گرم را درون غار تجربه کنند و در فصل‌های گرم از هوای خنگ غار لذت ببرند.

جالب است بدانید ویژگی‌ها و جاذبه‌های این غار به حدی زیاد است که به آن لقب غار علی صدر ۲ را داده‌اند. به همین دلیل بسیاری از محققان و کارشناسان تاریخ و زمین‌شناسی تمایل دارند تا این غار را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند.

شکل این غار به صورتی است که با داشتن دهانه‌ای نسبتاً باریک و تنگ، به شکلی است که برای ورود به آن باید بخشی از آن را به صورت نشسته طی کنید. در برخی از مناطق این غار ارتفاع آن تا ۱۵ متر می‌رسد. غار ده شیخ درست در مقابل قله قاش مستان کوه دنا قرار گرفته است.

درون این غار
درون این غار

محققان بر این باورند که این غار در حال رشد کردن است، بدین صورت که در زمان بارش باران و برف، نفوذ آب به درون غار باعث می‌شود تا قندیل‌های آهکی رشد کنند.

این قندیل‌های بزرگ آهکی همان چیزی هستند که جذابیت خارق‌العاده‌ای به غار ده شیخ بخشیده‌اند. این قندیل‌های آهکی در برخی از نقاط شبیه به ستون شده‌اند که ارتفاع آنها از یک تا ۱۵ متر است.

جایگاه غار ده شیخ در ایران

غارهای بسیار زیادی در نقاط مختلف ایران وجود دارند که چیزی در حدود ۶۰۰ غار به صورت رسمی ثبت شده‌اند که غار ده شیخ یکی از آنها است.

عمق این غار در حدود ۷ کیلومتر تخمین زده شده است، البته این عدد دقیق نیست زیرا هنوز هم بخش‌هایی از این غار به صورت ناشناخته باقی مانده است.

برای رفتن به این غار باید پله‌هایی را طی کنید.

پله‌ها برای رسیدن به غار
پله‌ها برای رسیدن به غار

آثاری که توسط باستان شناسان در این غار کشف شده است، از جمله بقایای انسان، حیوان و ظروف سفالی، نشان دهنده این است که از دوران ظهور اسلام در این منطقه زندگی جریان داشته است. بررسی استخوان و ظروف سفالی اثبات کننده آن است که انسان‌ها در حدود ۱۳۵ میلیون سال قبل در این غار سکونت داشته‌اند.

آدرس

غار ده شیخ در ۲ کیلومتری شهر ده شیخ، ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت و ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *