منوی دسته بندی

حمایت از پروژه آبشخور منطقه بهرام گور

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «آبشخور منطقه بهرام گور» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

حمایت از پروژه آبشخور منطقه بهرام گور
حمایت از پروژه آبشخور منطقه بهرام گور

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق شهرستان نی‌ریز در مرز استان فارس و کرمان واقع شده است. قسمت کوچکی از شرق منطقه در استان کرمان و بخش محدودی از شمال آن نیز در استان یزد قرار دارد و در فاصله حدودا ۲۸۵ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور ابتدا در سال ۱۳۴۷ به صورت منطقه آزاد و پس از آن در سال ۱۳۵۱ تحت عنوان منطقه حفاظت شده بهرام گور زیر پوشش و کنترل اداره کل محیط زیست فارس در آمده است. این منطقه دارای ۴ پاسگاه محیط‌بانی بوده و وسعت آن ۴۰۸۰۰۰ هکتار است.

حیات وحش منطقه بهرام گور
حیات وحش منطقه بهرام گور

این منطقه نیمه بیابانی با میانگین بارش ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیمتر در سال که بیشتر بارش‌ها در قسمت شرقی منطقه است.

میزان درجه حرارت با توجه به کویری بودن و مرتفع بودن منطقه متغییر و اختلاف دمای شب و روز زیاد است. گرمترین درجه حرارت ۳۷ درجه و سردترین آن منفی هفت درجه سانتی‌گراد است.

این منطقه در سال‌های نه چندان دور دهه ۸۰ میزبان گونه یوزپلنگ ایرانی بوده و امروزه اثری از حضور آن در منطقه مشاهده نمی‌شود و کل و بز، قوچ و میش، گراز، روباه، گرگ، کفتار، گربه جنگلی و جبیر در کنار کبک، تیهو، باقرقره و انواع پرندگان شکاری از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه به شمار می‌روند.

گور در حیات وحش بهرام گور
گور در حیات وحش بهرام گور

با توجه به میزان بارش کم در منطقه بهرام گور و نیمه بیایانی بودن منطقه مساله آب و مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است، لذا در محدوده غربی منطقه سه منبع آبی به صورت طبیعی وجود دارد که بسیار دور از هم و پراکنده هستند، در نتیجه حیات وحش باید مسافت زیادی را در کمال ناامنی به علت وسعت زیاد منطقه و حضور دام‌های اهلی در منطقه برای رسیدن به آب جابجا شوند. اینکه ورود دام در منطقه حفاظت شده غیر قابل کنترل می‌باشد موجب سلب آرامش و امنیت حیات وحش و بروز بیماری‌های واگیردار و مشترک بین حیات وحش و دام اهلی می‌شود.

حیات وحش بهرام گور
حیات وحش بهرام گور

با توجه به کارشناسی‌های بعمل آمده و مشورت با مردم روستا و محیط‌بانان و ذکر موارد بالا، احداث یک تا سه آبشخور در غرب منطقه ضروری است.

انجمن نذرطبیعت قصد دارد با کمک حامیان طبیعت و همکاری بومیان محل نسبت به ساخت یک آبشخور اقدام کند تا حد زیادی به آرامش، امنیت، سلامت حیات وحش و افزایش جمعیت آن کمک کند.

برای این کار یک مخزن ۵ هزار لیتری سه لایه ضدباکتری و مقادیری مصالح مورد نیاز است و آبگیری با توجه به فاصله ۳ کیلومتری تا پاسگاه محیط‌بانی غوری می‌توان با تانکر حمل آب مخزن را تغذیه نمود و امنیت آن را نیز تأمین کرد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *