منوی دسته بندی

تجهیزات مقابله با آتش سوزی طبیعت

تور این پرشیا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به حمایت از پروژه «تجهیزات مقابله با آتش سوزی طبیعت» توسط انجمن نذرطبیعت کرده است.

کمک به تجهیزات مقابله با آتش سوزی ط
کمک به تجهیزات مقابله با آتش سوزی طبیعت

با شروع فصل گرما هرساله شاهد بروز آتش‌سوزی در طبیعت هستیم که اغلب آنها به دلایل انسانی عمدی یا سهوی رخ می‌دهند. عامل 95% از آتش‌سوزی‌ها انسانی است.

امسال (پایان سال 98 و ابتدای 99) نیز با بارندگی‌های خوب و رشید گیاهان در جنگل‌ها و مراتع شدت آتش‌سوزی را افزایش داده که لازم است مأموران منابع طبیعی و محیط‌زیست با کمک مردم محلی و دوستداران طبیعت برای اطفای حریق اقدام نمایند.

امکانات آتش‌نشانی در طبیعت شامل آتش‌کوب، دمنده، بیل، کوله‌پشتی آب پاش (فلاکسی بک)، خودروهای کمک‌دار آتش‌نشانی (روت فایر)، بالگرد اطفای حریق و… هستند که خوشبختانه طی چند سال اخیر سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع و محیط‌زیست نسبت به خریداری آنها اقدام نموده‌اند اما با توجه به وسعت جنگل‌ها و مراتع کشور نیاز به امکانات بیشتر و به روز بیش از پیش حس می‌شود.

در آتش‌سوزی طبیعت، مهمترین اقدام پیشگیری از گسترش آن است که نیاز به نیروی انسانی بالا همراه با امکانات شامل دمنده و آتش‌کوب دارد و در درجه دوم بالگردهای اطفای حریق بیشترین اثر را در خاموشی دارند.

در آتش‌سوزی اخیر در منطقه حفاظت خائیز نیروهای مردمی با امکانات محدود به کمک مأمورین شتافتند و متأسفانه بالگرد اطفای حریق در روز سوم به کمک آنان آمد و حجم بالایی از جنگل در آتش سوخت.

آتش‌سوزی جنگل خاییز
آتش‌سوزی جنگل خاییز

طبق اطلاعات موجود دو سازمان جنگل‌ها و مراتع و محیط‌زیست فاقد بالگرد هستند و باید از نیروهای مسلح اجاره کنند و به گفته مسئولین بودجه‌ای برای این امر اختصاص نیافته اما با حساسیت عمومی به وجود آمده در آتش‌سوزی خاییز دولت مصوب کرد 15 میلیارد تومان برای اجاره این تجهیزات در اختیار سازمان جنگل‌ها‌ و‌ مراتع کشور قرار گیرد که امید می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب در آتش‌سوزی‌های آتی به کار روند.

نذرطبیعت در نظر دارید نسبت به تهیه تعدادی دستگاه دمنده اقدام کند تا از آنها در اطفای حریق در مناطق مختلف استفاده کند، به این صورت که ابتدا به منطقه خاییز ارسال می‎کند و پس از پایان کار در صورت بروز حادثه مشابه در سایر استان‌ها به آن منطقه ارسال خواهند شد و به صورت چرخشی در تمامی آتش‌سوزی‌ها توسط گروه‌های مردمی استفاده خواهند شد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته چندین مدل دمنده در بازار موجود است که از 2 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان قیمت دارند و با توجه به کمک‌های رسیده نسبت به خرید یک تا چند دستگاه اقدام خواهیم کرد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *