منوی دسته بندی

جزیره هرمز یک جزیره رنگین کمانی

معرفی

جزیره هرمز در استان هرمزگان جزیره‌ای ست که رنگ شن‌های آن به رنگ قرمز است و همین رنگ خاص باعث شده تا در جهان مشهور شود و گردشگران بسیاری برای دیدن آن سفر کنند. این جزیره در حدود ۶۰۰ میلیون سال قدمت دارد.

جزیره هرمز
جزیره هرمز

برای یک دوست‌دار طبیعت اگر راه برود، در یک روز می‌تواند به دورترین نقطه آن برود و شب به خانه بازگردد بدون اینکه به ماشین نیاز داشته باشد. جزیره‌ای نه آنقدر کوچک که در آن جای نگیری و نه آنقدر بزرگ که در آن گم شوی.

شترها در جزیره
شترها در جزیره

جزیره هرمز می‌تواند به عنوان مکانی دیدنی و زیبا برای روزهای سرد زمستان پیشنهاد شود زیرا در سرمای زمستان آب‌و‌هوایی طبیعی و معتدل را تجربه می‌کنید اما در صورتی که در فصل تابستان به این منطقه بروید، شاید از گرمای هوا توانایی ماندن را نداشته باشید. پس فصل خوب برای سفر به این منطقه دیدنی در فصل زمستان می‌باشد.

ساحل این جزیره
ساحل این جزیره

این جزیره مکان‌های دیدنی زیادی از جمله دره سکوت و الهه نمک، غار مراقبه، غار رنگارنگ، کوه یخی، ساحل فرش، ساحل سرخ، ساحل محیط زیست، ساحل مفنق، ساحل تک درخت، دره تندیس‌ها، دره رنگین‌کمان، قلعه پرتغالی‌ها، موزه نادعلیان، قدمگاه حضرت خضر، بقایای قصر بی‌بی گل و بی‌بی صورت، برج تیرانداز، بازار و خانه زعفرانی، مکتب‌خانه و دیگر بناهای تاریخی بافت قدیمی شهر، دشت جبیرها، جنگل‌های مانگرو و آثار نقاشی محیطی در جنوب جزیره دارد.

برای آنکه بتوانید یک دور کاملی را در منطقه زیبای جزیره بزنید نیاز است تا از وسایل موجود در آن منطقه کمک بگیرید. این وسایل عبارتند از دوچرخه، موتورهای سه‌چرخ و البته قایق برای غواصی که باید توسط تیم مجرب در ابتدا آموزش ببینید و سپس به غواصی بپردازید.

اگر دوست دارید تا پیاده این جزیره را طی کنید هیچ مانعی وجود ندارد اما احتمالاً برای طی کردن این مسیر به نیم‌روز وقت نیاز دارید. پس بهتر است از یکی از بیشترین راه‌های استفاده شده یعنی موتورهای سه‌چرخه استفاده کنید که می‌تواند تعداد محدودی از افراد را در خود جای داده و با سرعت بیشتری جاذبه‌های این جزیره را به شما نشان دهد.

موتورهای سه‌چرخه در جزیره هرمز
موتورهای سه‌چرخه در جزیره هرمز

در این جزیره افرادی را مشاهده می‌کنید که معمولاً با لباس‌های محلی و نقاب‌هایی بر چهره حضور دارند که اغلب خانم‌ها هستند.

خانم ها در هرمز
خانم ها در هرمز

خانم‌ها می‌توانند حنا گذاشتن بر روی دست‌ها، پاها یا صورت شما را انجام دهند که یکی از زیبایی‌های هنری در این جزیره است.

حنا گذاشتن روی دست ها
حنا گذاشتن روی دست ها

علاوه بر آن صنایع دستی توسط خانم‌ها تهیه می‌شوند که خرید آنها حس خوبی را به همراه دارد.

بازارچه صنایع دستی جزیره هرمز
بازارچه صنایع دستی جزیره هرمز

خاک جزیره هرمز

خاک جزیره هرمز بسیار زیبا است. در بعضی قسمت‌های این جزیره، خاک به رنگ نقره‌ای است.

خاک نقره‌ای جزیره هرمز

ماسه نقره‌ای جزیره هرمز در واقع از پودر شدن کانی آذرین و میکا به خاطر وجود سیلیس یا آمینوسیلیکات است که به شکل اکیل بر روی خاک دیده می‌شود.

در بعضی قسمت‌های دیگر این جزیره، خاک به رنگ قرمز است.

خاک قرمز جزیره هرمز
خاک قرمز جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز یکی از بزرگ‌ترین بقایای به جا مانده از استعمار کشور پرتغال و مقر فرماندهی اشغال‌گران در جنوب ایران به است که ساخت آن حدود ۳۰ سال طول کشیده است.

کلیسای قلعه پرتغالی‌ها
کلیسای قلعه پرتغالی‌ها

بخش‌های متعددی مانند سربازخانه، برج نگهبانی، کلیسا، آب‌انبار، زندان و سیاه‌چال، نوش‌خانه و تالار سخنرانی در این قلعه وجود دارند. قطر دیوارهای مستحکم آن در بعضی قسمت‌ها به ۳/۵ متر هم می‌رسد. قلعه چند برج نگهبانی به ارتفاع حدود ۱۲ متر داشته که بقایای آن به جا مانده است.

قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز
قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ساعت متعلق به این قلعه پرتغالی و همین طور ناقوس کلیسایش در میدان نقش جهان اصفهان نصب شده است.

ورودی قلعه پرتغالی‌ها، بازارچه‌ای است که صنایع دستی هرمز را می‌فروشند از جمله آثار زیبای سوزن‌دورزی، نقاب‌های زنانه و نقاشی‌های روی شیشه که به‌ دست هنرمند زنان جزیره با خاک‌های رنگی رسم شده است.

موزه دکتر نادعلیان

موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز، محلی است که آثار این هنرمندِ محیطی شناخته شده در عرصه‌های بین‌المللی در آنجا به نمایش در آمده‌اند. آثار دکتر نادعلیان در بیش از پنجاه کشور دنیا پراکنده هستند. این مکان در محله قدیمی شهر هرمز واقع شده است.

موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز
موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز

آثار دکتر نادعلیان در بخش نگارخانه این موزه برای فروش ارائه شده‌اند. علاوه بر آثارش کارهای مشترک این هنرمند و بومی‌های جزیره خصوصاً زنان نیز به فروش می‌رسند.

موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز
موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز

با درآمد حاصل از فروش این آثار هزینه‌های جاری موزه تامین می‌شود و مازاد آن برای آموزه زنان و کودکان هزینه خواهد شد. برای کودکان مستعد هدایایی تهیه می‌شود و به آنها داده می‌شود.

مسیر رسیدن به موزه دکتر نادعلیان
مسیر رسیدن به موزه دکتر نادعلیان

دره رنگین کمان

از مناظر دیدنی دیگر در جزیره هرمز دره‌ای می‌باشد که به نام دره رنگین کمان شهرت دارد. زمانی که شما از دور به این دره نگاه می‌کنید کوه‌ها و پستی بلندی‌های موجود را به رنگ‌های متنوعی مشاهده خواهید که هر یک از رنگ‌ها جلوه خاصی را به این منطقه می‌بخشد.

دره رنگین کمان در جزیره هرمز
دره رنگین کمان در جزیره هرمز

این سنگ‌های رنگی تنها در همین منطقه با این رنگ مشاهده می‌شوند و در صورتی که آنها را از این منطقه جدا کنید با رنگ خاکی مواجه می‌شوید که اصلاً مشابه به این رنگ‌های زیبا نیست، پس سعی کنیم تا به طبیعت آسیب نرسانیم و تنها نظاره‌گر باشیم.

دره سکوت، غار مراقبه و الهه نمک

در دره سکوت، سکوتی بی‌مانند را برای شما به ارمغان می‌آورد. الهه فیروزه‌‌ای یک گنبد نمکی ا‌ست که با آب باران صیقل خورده و به زیبایی سر برافراشته است.

کوه الهه نمک در هرمز
کوه الهه نمک در هرمز

کف دره، رودخانه فصلی نمکی با رنگ‌های طلایی و نارنجی جریان دارد.

غار مراقبه در جزیره هرمز
غار مراقبه در جزیره هرمز

اگر از تجربه‌های تازه نمی‌ترسید تماشای غار مراقبه در غرب جزیره را حتماً امتحان کنید. رسیدن به غار نسبتاً دشوار است. بخش‌هایی از مسیر را باید سینه‌خیز طی کنید و بازدید از آن نیاز به لباس اضافه، تجهیزات روشنایی، دستکش و کلاه ‌ایمنی دارد.

بلورهای بزرگ نمکی و غارهای نمکی دیگری را در بخش جنوبی جزیره می‌توان مشاهده کرد.

سایر تفریحات در جزیره هرمز

در این جزیره تفریحات دیگری نیز وجود دارند که در اینجا بعضی از آنها را معرفی کردیم.

شنا و غواصی

در بیشتر ساحل این جزیره می‌توانید شنا کنید اما اسکله سنگر مَح‌لی و ساحل هشتادگزی برای شنا مناست‌تر هستند.

مدرسه غواصی نیز وجود دارد که تمام تجهیزات مورد نیاز برای غواصی را در اختیار شما قرا‌ر می‌دهند و آموزش‌های لازم را به شما می‌دهند. هم چنین تورهای غواصی نیم‌روزه نیز از جزیره هرمز تا لارک برگذار می‌کنند.

دوچرخه سواری

در این جزیره می‌توانید دوچرخه اجاره کنید و در تمام جزیره دوچرخه سواری کنید. این دوچرخه‌ها داری پشتیبانی می‌باشند که اگر دوچرخه شما خراب شد، با پشتیبانی تماس بگیرید تا آنها به کمک شما بیایند.

قایق سواری

می‌توانید به افراد محلی هزینه‌ای را پرداخت کنید تا شما را سوار قایق کنند و جزیره را به شما نشان دهند.

طبیعت

گیاهان و درختانی در این جزیره وجود دارند. نام برخی از آنها آکاسیا است که در زبان محلی به آن کرت می‌گویند. هم چنین جنگلی زیبا به نان جنگل حرا در این جزیره وجود دارد.

جنگل حرا در هرمز
جنگل حرا در هرمز

حیواناتی مانند آهو، عقاب، مرغ ماهی‌خوار، حواصیل، باکلان، پرستوی دریایی، لاک‌پشت پوزه عقابی و لاک‌پشت دریایی سبز، خرچنگ و برخی حیوانات دیگر نیز در این جزیره زندگی می‌کنند.

غذاها و خوراکی‌ها

همان طور که در اغلب جزیره‌ها غذاهای دریایی وجود دارند، در این جزیره نیز غذاهای دریایی متنوعی وجود دارند. برخی از آنها عبارت‌اند از میگو، ماهی، قلیه ماهی، صدف، خرچنگ، نان دستی، نان بالاتابه و تُموشی.

نان تموشی
نان تموشی

نان تموشی یکی از نان‌های پرطرف‌دار در استان هرمزگان است که خیلی خوشمزه و سبک است و معمولاً به جای وعده‌های غذایی، خصوصاً صبحانه استفاده می‌شود چون پخت این نان ساده است و اکثر بومی‌ها آن را طبخ می‌کنند.

پخت این نان به این صورت است که وقتی تابه داغ شد با لایه نازکی از خمیر، سطح تابه را می‌پوشانند، سپس روی آن تخم‌مرغ میریزند و پنیر میمالند. وقتی خمیر برشته شد مقداری روغن، مهیاوه و سوراغ روی آن می‌پاشند.

مَهیاوه (مهیابه یا مهوه) و سوراغ دو نوع سس هستند که از ترکیب ماهی ساردین خشک و پودر شده، پوست نارنج، خاک سرخ هرمز، آب و ادویه درست می‌شود.

برخی از قسمت‌های خاک سرخ این جزیره، خوراکی هستند که به آن گِلَک می‌گویند.

اقامت در جزیره هرمز

برای اقامت در این جزیره می‌توانید در خانه‌های افراد محلی بمانید و از غذاهای محلی مثل قلیه ماهی، نان دستی، نان بالاتابه و تموشی استفاده کنید.

یک راه هم این است که به ساحل محیط زیست بروید و در کانکس‌هایی که برای مسافران ساخته‌اند با قیمت کمی بمانید.

راه دیگر این است که شما کمپ بزنید. اگر نزدیک دریا کمپ زدید مراقب بالا آمدن آب باشید. شب‌ها به دلیل جز و مد، آب بالا می‌آید.

تصاویر

ویدیوها

این کلیپ توسط سامان محمدشاهی ساخته/تدوین شده است.

یکی از جاذبه های گردشگری در جزیره هرمز دلفین‌ها هستند. می‌توانید با قایق به نزدیکی این دلفین‌ها بروید.

راهنمای رفتن به جزیره هرمز

برای رفتن به این جزیره باید ابتدا به بندرعباس بروید سپس از اسکله حقانی در بندرعباس با لنج یا قایق به جزیره هرمز بروید. حدود ۴۵ دقیقه در راه هستید تا از بندرعباس به این جزیره برسید.

هم چنین می‌توانید از اسکله ذاکری در جزیره قشم به جزیره هرمز بروید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *